Door de slechte afhandeling van bedrijven, houden werkzoekenden vaak een naar gevoel over aan een sollicitatiegesprek.

Dat blijkt uit Brits onderzoek onder zestienhonderd werkzoekenden.

 

De helft van de respondenten is ontevreden over hoe ze tijdens een sollicitatieprocedure worden behandeld. De voornaamste klachten: geen mededeling over een vervolggesprek (46 procent), geen feedback (39 procent) en geen ontvangstbevestiging (39 procent). 

 

Slechte behandeling sollicitant is slecht voor bedrijfsimago

Twintig procent van de respondenten geeft aan door een slechte sollicitatie-ervaring niet langer producten te kopen van het betreffende bedrijf. Werkgevers zouden minder laks om moeten gaan met potentiële medewerkers. “Het afwijzen van mensen gebeurt misschien gemakkelijk, maar werkgevers zouden er goed aan doen zich te realiseren dat ongeschikte kandidaten wel nog steeds potentiële klanten zijn. Een slechte sollicitant met een slechte ervaring kan net zo schadelijk zijn voor het imago als een ontevreden klant in de winkel,” aldus onderzoeker David Leigh.