Het onderzoek geeft een representatief beeld van trends en veranderingen op de arbeidsmarkt en geeft inzicht in het oriëntatiegedrag van studenten. Buiten Unilever, Shell en Heineken scoorden ook andere grote Nederlandse multinationals als Philips en KLM goed. Uitzondering hierop is de ABN Amro. Het imago van de bank lijkt hierbij enige last te ondervinden van de recente overname. De Nederlandse bank is niet terug te vinden in de top van de categorie ‘meest populaire werkgever’, daar waar ze vorig jaar nog wel een top-10 plaats noteerde. De grote marketingcampagnes ten spijt kwam de Belastingdienst wederom uit de bus als de ‘minst populaire werkgever’.
Top tien meest populaire werkgevers (tussen haakjes de positie in 2007)
1 Unilever (2)
2 Shell (5)
3 Heineken (10)
4 Philips(12)
5 KLM (3)
6 MinBuZa (1)
7 Het Rijk (4)
8 Verenigde Naties (-)
9 Rabobank (7)
10 ING (6)
Top tien favoriete branches (tussen haakjes de positie in 2007)
1 Consultancy (1)
2 Financiële sector (6)
3 Fast moving consumer goods (3)
4 Communicatie/Media (5)
5 Non-profit /(semi)overheid (2)
6 Zakelijke dienstverlening (5)
7 Retail/Handel (7)
8 Transport/Logistiek (8)
9 Accountancy (10)
10 Juridische sector (9)
Arbeidsmarktvertrouwen
Verder bleek uit het onderzoek dat het arbeidsmarktvertrouwen weer flink is toegenomen; 74% van de ondervraagden verwacht binnen 3 maanden na hun studie een baan te hebben gevonden. Ook het feit dat één derde van de studenten aangeeft het zelfstandig ondernemerschap aantrekkelijk te vinden is volgens de onderzoekers een indicator voor het sterk toegenomen arbeidsmarktvertrouwen onder studenten. Een laatste aanwijzing voor deze toename is het salaris dat als pullfactor aanzienlijk steeg ten opzichte van 2007. Starters worden in een dergelijke situatie veeleisender en dat resulteert in de wens voor een hoger salaris.
Evalueer ook uw onderscheidend vermogen als werkgever. Schrijf u nu in voor het seminar Arbeidsmarktcommunicatie.