Ondanks het enorme succes van sociale en professionele netwerksites, verkiest 86 procent van de Nederlandse managers nog steeds een cv of motivatiebrief boven een online profiel op Facebook, Twitter of LinkedIn. Slecht 6 procent geeft aan een voorkeur te hebben voor een link naar een netwerksite.

Dit blijkt uit het arbeidsmarktonderzoek Q4 2010, een internationale studie van OfficeTeam. Het onderzoeksbureau Heliview ondervroeg meer dan 2.800 HR en Finance Managers in 13 landen.

 

De meerderheid van de ondervraagde leidinggevenden in Nederland geeft nog steeds de voorkeur aan het ontvangen van een curriculum vitae en/of motivatiebrief in plaats van een link naar een profiel op een professionele netwerksite.

 

Werving wel online

Sociale netwerksites worden ook nog nauwelijks gebruikt om nieuwe medewerkers te werven. Slechts 13 procent van de managers maakt er gebruik van. De meest gebruikte middelen om te werven zijn de website van het eigen bedrijf (61 procent) of advertenties op online vacaturesites (56 procent).

 

Interne promoties worden door 49 procent van de ondervraagden genoemd en 47 procent maakt gebruik van externe wervingsbureaus. Wel bevestigt 61 procent van de Nederlandse managers dat hun zakelijke keuzes (soms) beïnvloed worden door informatie en commentaren die op sociale netwerksites staan. Dit is een veel hoger percentage dan in alle andere onderzochte landen werd gevonden.

 

Toegevoegde waarde sociale media

Sociale netwerksites worden naar verwachting wel een belangrijke ondersteuning in zowel het wervingsproces (45 procent) als het beoordelen van potentiële werknemers (30 procent). De belangrijkste voordelen die bedrijven daarnaast zien in het gebruik van externe sociale en professionele netwerksites zijn het stimuleren van samenwerking en communicatie tussen collega’s (25 procent) en het verbeteren van de merknaam (15 procent).