Johnny Campbell, de CEO van SocialTalent, sprak recent de legendarische woorden: 'Iemand die rijlessen krijgt zal de Formule 1 niet winnen, ook al stop je hem of haar in een Mercedes F1-wagen. Een amateur golfer zal de Masters niet winnen met de beste set golfclubs in de wereld.' Een heleboel technologie aanschaffen voor je recruitmentafdeling lost je probleem niet op als je niet de juiste mensen hebt.

Ik wil daar aan toevoegen dat Max Verstappen ook de Formule 1 niet wint in mijn Suzuki Alto en Tiger Woods met een honkbalknuppel ook altijd laatste zal worden op een amateur golftoernooi. Misschien dat Max Verstappen mij nog verslaat als we van auto wisselen, maar ik rijd dan ook niet in de Formule 1. Met inferieure technologie verliest Max elke Formule 1-race.

Technologie is niet de oplossing voor je recruitmentprobleem, maar zonder goede technologie zal je het beste talent ook niet aantrekken. Het is geen panacee, het is geen of of situatie. Zonder de juiste mensen, met de juiste kennis en mindset, is technologie zinloos. De juiste mensen zonder de juiste technologie eindigen nog steeds in het achterveld.

Wervings-, conversie- of selectieprobleem

De juiste technologie hangt heel erg af van het probleem. Bijna elke organisatie waar ik als recruitmentverbeteraar binnenkom stelt dat het probleem bij werving ligt: er solliciteren te weinig gekwalificeerde mensen. Dat is echter niet altijd een wervingsprobleem. Soms is het een conversieprobleem. De mensen komen bijvoorbeeld wel op je site, maar solliciteren niet. Soms is het een selectieprobleem. Er solliciteren voldoende mensen, maar op basis van cv-selectie vallen er veel af, omdat we denken dat bepaalde zaken belangrijk zijn. Voor al deze zaken is een oplossing te vinden. Soms is deze technologisch, soms is deze menselijk van aard.

Bijleren

Om nog een laatste analogie te gebruiken. We zijn van propellervliegtuigen naar straalmotoren gegaan en dat heeft de snelheid van vliegen sterk verhoogd. De piloten hebben echter ook veel moeten bijleren om hier goed mee om te gaan. Veel recruiters gebruiken nog technologie vergelijkbaar met de propellervliegtuigen, maar vergeten dat als ze een straalmotor aanschaffen ze ook hun eigen kennis, en gedrag, moeten aanpassen om hier optimaal gebruik van te maken.