Een populair hulpmiddel onder recruiters is CrystalKnows, een softwareprogramma dat claimt persoonlijk inzicht te kunnen verwerven over iedere willekeurige kandidaat die een online leven leidt. Het programma verzamelt data over alle publieke Facebook-berichten, LinkedIn-commentaar, Tweets en dergelijke van een potentiële kandidaat en analyseert de woordkeus. De software geeft vervolgens een advies aan de recruiter over de communicatievaardigheden en het empathisch vermogen van de kandidaat.
“Waarom zou je afgaan op vaardigheden die mensen beweren te hebben, wanneer je hun gedrag gewoon kunt meten?” Dat zegt Lars Wetemans, oprichter van Recruitz.io, in het FD. Startup Recruitz.io legt zich toe op het gericht adverteren van vacatures via sociale media en messageboards. Wat doen toptalenten op LinkedIn? Op welke vakspecialistische apps en sites zitten ze? Welke inspirerende filmpjes kijken ze? Wie volgen ze op Instagram? Het bedrijf bouwt zo aan gedetailleerde profielen, gebaseerd op data die het inkoopt bij Google, Facebook, LinkedIn en een reeks kleinere platforms. Recruitz is zo in staat een handvol potentieel geschikte kandidaten te selecteren voor een bepaalde functie. Zij worden vervolgens gericht bestookt met vacatures.
Privacy van sollicitanten?
Overigens mogen werkgevers het gedrag op sociale media van sollicitanten niet zomaar checken. Ook gegevens van een openbaar profiel mogen niet altijd ‘voor eigen doeleinden’ worden ingezet. Dat staat in het pas verschenen rapport ‘Dataprocessing at Work’ van de Europese privacy-toezichthouders. De richtlijnen in het rapport zijn echter nogal ingewikkeld.
LEES OOK: Social mediagedrag: Dit zijn de rechten van sollicitanten