Zelf gebruikt Siebert een spel waarbij sollicitanten in teams worden opgedeeld waarbij ze bruggen moeten ontwerpen en bouwen. Op die manier ziet het selectiebureau niet alleen of ze de juiste technische kennis in huis hebben, maar ook of ze kunnen samenwerken.
Werkgevers selecteren steeds minder op kennis en ervaring en meer op persoonlijkheid en spelletjes kunnen hiervoor goed worden ingezet aldus Siebert. “In een spelsituatie word je teruggeworpen op oergedrag, zeker wanneer er iets te winnen valt. Dat levert interessante informatie op.”
Vrijer
Het kan ook simpeler, bijvoorbeeld met een potje tafeltennis of Mario Kart. Oprichter Joris Toonders van online marketingbureau Yonego past dat sinds kort toe bij zijn sollicitatiegesprekken. Hij merkt dat sollicitanten zich er vrijer door voelen. “Sollicitanten zitten bij een gesprek vaak vast in een formele rol. Tijdens een potje Mario Kart kunnen personen meer zichzelf zijn en komen wij sneller te weten of iemand bij ons past.”
Dat is het voornaamste doel volgens Toonders, elkaar leren kennen, net als bij daten. “Dan zeg je toch ook niet: geef me een lijst met redenen waarom ik met jou zou moeten trouwen? Het gaat er om dat je elkaar leert kennen.”