Werkzoekend Nederland maakt steeds meer gebruik van social media. Vorig jaar zocht 21 procent van de werkzoekenden  een baan via social media, dit jaar is dat aantal gestegen naar 38 procent. Vooral het gebruik van LinkedIn is daarbij explosief gestegen, 79 procent van de werkzoekenden zet het in om een baan te vinden. Dit blijkt uit onderzoek van uitzendbureau Unique onder ruim 3.000 werkzoekenden. 

Naast de enorme stijging van LinkedIn is ook het gebruik van Facebook gestegen. Maar liefs 41 procent noemt Facebook als middel om een baan te zoeken, een stijging van 29 procent.

 

Mannen versus vrouwen

Uit het onderzoek blijkt verder dat er significante verschillen zijn tussen de manier waarop mannen en vrouwen naar een baan zoeken. Social media zetten zij ongeveer evenveel in. Ingezoomd op de specifieke netwerken blijkt echter dat LinkedIn door bijna 10 procent meer mannen dan vrouwen wordt ingezet. Vrouwen gebruiken daarentegen Facebook en Hyves net een beetje meer. Ook de krant wordt door vrouwen vaker ingezet bij de zoektocht naar een baan, namelijk 7 procent meer.

 

Vacaturesites populair

De resultaten van het onderzoek geven ook aan dat vacaturesites nog steeds het belangrijkste middel zijn om een baan te zoeken. 97 procent van de werknemers zegt hiervan gebruik te maken. Daarnaast zijn het uitzendbureau (80 procent) en de directe website van een organisatie (65 procent), net als vorig jaar, populaire zoekmiddelen.

 

Werkgevers actiever op social media

Daarnaast meldt Raymond Puts, algemeen directeur van Unique, dat werkgevers ook steeds actiever worden met social media: “Werkgevers spelen in op het gegeven dat werkzoekenden steeds vaker social media gebruiken. Vorig jaar bleek al dat 29 procent van de ondernemers social media gebruikten om in contact te komen met potentiële nieuwe werknemers. Naar verwachting is dit percentage dit jaar hoger,” aldus Puts.