Recruiters die verder denken dan hun neus lang is gaan verder dan de standaard vragen als: ‘wat zijn je sterke en zwakke punten?’. Bij vragen die de sollicitant niet ziet aankomen wordt namelijk een beroep gedaan op diens creativiteit, motivatie en stressbestendigheid.
Zo vragen de HR-mensen van softwarebedrijf Microsoft al jaren aan potentiële nieuwe krachten hoe zij de berg Mount Fuji zouden verplaatsen. Eén van de Microsoft recruiters zegt hierover: ‘De meeste kandidaten hebben zich goed voorbereid en hun cv is op orde. Vaak volgt dan een riedeltje van wat ze kunnen en wat ze hebben gedaan. Belangrijke informatie, maar niet voldoende. Door ze met vreemde vragen van hun stuk te brengen, krijg ik informatie over wie er echt aan de andere kant van de tafel zit.’
Persoonlijk
Ook het stellen van persoonlijke vragen hoort bij deze tactiek. Werving- en selectiebureau YER past deze methode toe. ‘We sturen onze kandidaten soms heel bewust het bos in. Je ziet dan de ware aard van iemand naar boven komen. Daarbij horen vragen als: ‘Wat ben je voor vader?’ of ‘Zit je nu in je rol, of ben je echt?’
Volgens de recruiters is het niet verstandig om als sollicitant in de verdediging te schieten. Het is handiger om bedenktijd te creëren door een wedervraag te stellen over bijvoorbeeld de reden waarom de recruiter de vraag stelt.
Vijf rare vragen
- Wat zou je doen met een miljoen pingpongballen?
- Beschrijf jezelf in één woord.
- Hoeveel vliegtuigen zijn er in de wereld?
- Vertel eens een mop.
- Stel, je hebt een grote zak met geld. Wat zou je ermee doen?
Bron: O’Connel Marketing Recruitment