Wanneer studenten en starters de arbeidsmarkt op gaan, oriënteren zij zich vooral via . recruitmentsites. Social media blijken een veel kleinere rol bij de werving te spelen dan vaak gedacht wordt. Dit blijkt uit onderzoek onder 1800 HBO- en WO-studenten en starters uitgevoerd door Studentalent.

Studenten en starters hechten weinig waarde aan foto’s en filmpjes op de site van de potentiële werkgever. Volgens hen vertegenwoordigen de filmpjes niet het echte verhaal van het bedrijf. Waar zij wel waarde aan hechten is de missie en visie van het bedrijf en de openstaande vacatures. Het missen van contactgegevens is een grote afknapper.

Social media

Het grootste deel van de ondervraagden kiest voor het sturen van een CV in plaats van het invullen van een webformulier. Studenten en starters zoeken massaal op Google naar  mogelijke werkgevers.

Bij het inzetten van social media moeten bedrijven goed opletten. Studenten en starters worden lid van een bedrijfsnetwerk, omdat zij het bedrijf  ‘gewoon leuk’ vinden. Social media worden door de doelgroep met name gebruikt voor het onderhouden van contact met vrienden. Openstaande vacatures zijn slechts voor een kwart een reden om een bedrijf te gaan volgen.