Recruiters moeten hun aandacht meer richten op werknemers die niet actief op zoek zijn naar een nieuwe baan, maar wel met belangstelling de mogelijkheden op de arbeidsmarkt volgen. Dat is de conclusie van een enquête van het online wervingsbedrijf Webrecruit bij ruim zevenhonderd Britse werknemers.

Het kan bijzonder moeilijk zijn voor organisaties om deze actief-passieve werkzoekenden te ontdekken en te bereiken omdat zij geen gebruik maken van de traditionele wervingsplatformen. Daarom is volgens Webrecruit een geïntegreerde aanpak noodzakelijk.

Actief-passieve werkzoekenden

Uit het onderzoek blijkt dat 46 procent van de respondenten zichzelf als een actieve werkzoekende bestempelt, terwijl 9 procent zich passief opstelt en niet zelf het initiatief zou nemen om op vacatures in te gaan. Nog eens 4 procent is helemaal niet geïnteresseerd in eventuele mogelijkheden. Hierdoor blijft een groep van 41 procent over van actief-passieve werkzoekenden. Deze groep is niet daadwerkelijk op zoek naar een nieuwe baan, maar volgt wel de veranderingen op de arbeidsmarkt.

 

Werving via social media

“Vaak wordt opgemerkt dat passieve of nieuwsgierige werkzoekenden voor de bedrijven eigenlijk interessanter zijn dan actieve kandidaten. Bedrijven moeten proberen de meest geschikte kandidaat, ongeacht zijn huidige status, aan te trekken. Het kan echter bijzonder moeilijk zijn om de passieve markt te bereiken. Naast de traditionele wervingsplatformen moet voor de rekrutering dan ook beroep gedaan worden op netwerken, sociale media en rechtstreekse contacten om deze potentiële kandidaten te kunnen bereiken,” aldus het onderzoeksrapport.