Werkgevers nemen minder vaste mensen in dienst, maar juist meer freelancers en consultants. Ook de manier van recruteren is ingrijpend veranderd. Dat meldt Express.be op basis Amerikaans onderzoek door adviesbureau Watson Wyatt.

Headhunterbureaus lijden stevig onder de crisis, nu bedrijven de selectie van kandidaten meer in eigen hand nemen. De bureaus hebben concurrentie van software die het mogelijk maakt om duizenden cv’s te scannen (Talentdrive) en het aanbod van geactualiseerde lijsten met beloftevolle MBA’ers (MBA Scouting Report). Ook Facebook en LinkedIn zijn instrumenten die bedrijven gebruiken om talenten op te sporen.

 

Een poosje geleden moest snel worden gehandeld bij het binnenhalen van talenten omdat de concurrentie op de loer lag, dat is nu anders door het ruime aanbod van werkzoekenden. Bedrijven nemen meer tijd voor een goede selectie van vaste krachten.

 

In de Verenigde Staten is het bovendien gebruikelijker geworden om mensen een vast contract aan te bieden dat pas van start gaat na een half jaar of zelfs een jaar, wanneer het dieptepunt van de crisis voorbij is. Vooral banken hopen zo talenten aan zich te binden die ze nog niet meteen hoeven te betalen. Zo biedt Credit Suisse kandidaten zelfs zes maanden salaris aan, als ze bereid zijn om pas over een jaar te starten.

 

Tip

Wilt u ook zelf recruteren? Bij het zoeken naar geschikte kandidaten is het zinvol gebruik te maken van uw privé- en zakelijke netwerken. Grote zorgvuldigheid met het omgaan van zakelijke netwerken voor de werving van personeel is geboden. Concurrentiebedingen brengen (meestal) geen spaak in het wiel als personeel wordt gezocht in de zakelijke contacten die in het verlengde van uw werkveld liggen. De zakelijke netwerken van werknemers, zeker die van de buitendienstwerknemers die veel bij klanten over de vloer komen en met derden contact hebben, zijn groot.