Live.com van Microsoft groeit, mede door een concentratie van meerdere diensten op dit domein, naar een tweede positie.
Nieuwkomers
Hyves.nl, dat stijgt van 8 naar 3 en vorig jaar ook al snel groeide, completeert de top 3. De Nederlandse versie van YouTube is de snelste groeier dit jaar, gevolgd door Buienradar.nl, dat bovendien de hoogste nieuwe binnenkomer is. De overige nieuwkomers (Vistaprint.nl, Rabobank.nl, Telegraaf.nl en Anwb.nl) vielen vorig jaar nog nipt buiten de top 20, maar zijn al langere tijd vaste waarden in het Nederlandse internetlandschap.
Verliezers
Startpagina.nl verliest dit jaar duidelijk terrein. Sinds 2005 bezette de website de nummer 2 positie in de ranglijst, dit jaar daalt Startpagina.nl naar een negende positie. Rtl.nl (22), Kpn.com (23), Zylomgames.com (25), Planet.nl (merk opgeheven), Msn.nl (nu onder Msn.com) en Hotmail.com (nu onder Live.com) verliezen hun positie in de top 20. Verder dalen Marktplaats.nl, Msn.com, Postbank.nl, Nu.nl en Web-log.nl licht.
Zoektermen
Google publiceert zijn jaarlijkse Zeitgeist-rapport, dat een blik op 2008 biedt door de ogen van de wereldwijde gemeenschap van internetgebruikers. Het eindejaars Zeitgeist-rapport voor 2008 biedt een overzicht van de populairste trends van dit jaar op basis van zoekopdrachten die in Nederland en 35 andere landen met de grootste regelmaat werden ingevoerd.
Snelst stijgende en meest populaire zoektermen
De 10 snelst stijgende zoekopdrachten van 2008 (Nederland):
- iPhone
- Buienradar
- Hyves
- YouTube
- Wiki
- Wii
- Telegraaf
- Postbank
- Webmail
- Ziggo
De top 10 zoekopdrachten van 2008 op basis van volume (Nederland):
- Hyves
- YouTube
- Marktplaats
- Weer
- Routeplanner
- MSN
- Hotmail
- Auto
- Lyrics
Zie voor de volledige resultaten de website van Google.