Met deze 5 tips komt de geschikte kandidaat op jouw pad en geniet je binnenkort van nog meer werkplezier met elkaar!
Personeel werven – maar dan anders
Veel informatie voor toekomstig personeel, plaats je in een standaardformat en je publiceert de vacature op de gebruikelijke platforms om de juiste kandidaat te werven. Toch kun je er een originele draai aan geven, door te denken vanuit de gedroomde professional en de kracht van de organisatie. Wat maakt je uniek? Welk verhaal verdient een podium? Zie de vacature niet alleen als een kans om de juiste kandidaat te bereiken, maar ook om onder de aandacht te komen bij een groter publiek met geïnteresseerden waardoor je elkaar kunt versterken. In deze krappe arbeidsmarkt gaat het niet langer alleen om de vacature, maar om het overbrengen van werkplezier en de beleving van het bedrijf.
1. Steek tijd in goede employer branding
De mooiste manier om aan goed personeel ontstaat wanneer de geschikte kandidaat al regelmatig op de vacaturepagina kijkt om te ontdekken of er een passende functie is vrijgekomen. Heerst er een fijne werksfeer en genieten werknemers van werkplezier, dan trek je als organisatie ook sneller goed personeel aan vanwege de positieve setting. Begin bij het optimaliseren van de werksfeer zodat je als organisatie ook daadwerkelijk werkplezier uitstraalt. Een goede werksfeer heeft te maken met betrokkenheid, oprechte aandacht voor elkaar, balans in de werkzaamheden en het vertrouwen in elkaar. Ook de secundaire voorwaarden spelen een rol bij het neerzetten van een goede sfeer, daarin kun je namelijk het verschil maken. Verzorg bijvoorbeeld gratis lunches op kantoor en trek daarmee de aandacht in de vacaturetekst.
2. Trek de aandacht met een kleine attentie
De vacaturesites staan vol interessante functies waarmee bedrijven willen opvallen. Maar vergeet daarbij de kracht van offline uitingen niet. Promotieartikelen kunnen het verschil maken en dragen bij aan het bevorderen van de zichtbaarheid van jouw organisatie. Drukkerij Online Printers levert hiervoor bijvoorbeeld regelmatig koekjes met bedrukte verpakkingen, bedrukte USB-sticks of bidons of kantoorartikelen met een bedrijfsnaam en pakkende slogan erop. Deel die uit onder de collega’s en geef hen wat extra mee om te verspreiden aan dierbaren. Ook kun je de attentie uitdelen tijdens werkbezoeken of op relevante plekken weggeven (denk aan een goodiebag van een event). Zie het als kleine attentie waarmee je positieve aandacht genereert voor de organisatie en opvalt als bedrijf.
3. Maak van medewerkers ambassadeurs
Medewerkers zijn de belangrijkste ambassadeurs voor jouw organisatie, ze geven het bedrijf letterlijk een gezicht. Hoewel je kunt beweren dat jouw organisatie een droomwerkplek is, klinkt het betrouwbaarder wanneer de werknemers dit uit zichzelf zeggen. Positieve referenties over de organisatie kunnen geplaatst worden op de site of kunnen werknemers delen op hun LinkedIn-pagina.
4. Welke professional wil je bereiken?
Bedenk van te voren welke professional je graag wil bereiken en welke kandidaat geschikt is voor de functie. Door een candidate journey op te stellen, ontdek je waar de kandidaat zich zal bevinden en hoe je deze persoon kunt bereiken. Wellicht is de doelgroep vooral actief op LinkedIn of eerder op Instagram te vinden. Het kan ook zijn dat deze professionals worden aangetrokken door de juiste secundaire arbeidsvoorwaarden, maar werksfeer en aantrekkelijke doorgroeikansen ook belangrijk vinden. Door deze vraag te beantwoorden, ontdek je nog beter welke kanalen je kunt inzetten om een goede kandidaat te vinden.
5. Bedenk een ludieke actie
De geschikte kandidaat vinden voor de functie kan op verschillende manieren. Wist je dat in de werving- en selectieprocedure de juiste tone of voice verwerken een belangrijke rol speelt? Wil je als bedrijf toegankelijk, positief en ondernemend overkomen? Durf de aandacht te trekken met humor en een vlotte tekst om talent te overtuigen. Maak een interessant filmpje of speel in op een actuele gebeurtenis; ontdek de mogelijkheden en presenteer de functie en het bedrijf op een aantrekkelijke, originele en verfrissende manier. Ook mag je andere invalshoeken bedenken als variatie op de motivatiebrief. Geef de kandidaten een originele opdracht mee of vraag hun visie op een vraagstuk; maak het net even anders dan anders, terwijl je bij de missie en huisstijl van jouw organisatie blijft. Daag de kandidaten uit en trek de geschikte professional aan om deze vacature kleur te geven!