Niet alleen de communicatie- en HR-afdeling van organisaties dragen bij aan het oplossen van het personeelstekort binnen bedrijven. Ook wordt steeds vaker ingezet op automatisering, zo blijkt uit recent gepubliceerde cijfers door de NOS. Bedrijven proberen functies te automatiseren door robots in te zetten. Mensen die hierdoor niet langer nodig zijn in hun bestaande rol krijgen elders in de organisatie een nieuwe functie aangeboden om zo openstaande vacatures te vullen.
Geef vacatures een andere invulling dan voorheen
Wie op zoek gaat naar vacatures in de buurt zal al snel opmerken, dat veel organisaties deze vacatures een nieuwe vorm hebben gegeven. Niet langer ligt de focus op de eisen die een organisatie stelt aan een medewerker; veel vaker gaat het om hetgeen de organisatie de kandidaat te bieden heeft. Zo is het steeds gebruikelijker om bijvoorbeeld een korte video toe te voegen, waarin aanstaand collega’s meer vertellen over de invulling van hun werkdag. Welke taken voeren ze uit? Met welke partijen en klanten werken ze samen? Door een beeld te geven van de dagelijkse gang van zaken binnen de organisatie helpen ze potentiële kandidaten te overtuigen om op een vacature te solliciteren. Eisen die aan deze kandidaat gesteld worden komen ter sprake tijdens de sollicitatiegesprekken.
Zet in op vitaliteit en bied omscholingstrajecten aan
Naast de mogelijkheid om een korte video op te nemen in de vacature, is het zaak te kijken naar secundaire arbeidsvoorwaarden die belangrijk zijn voor mogelijke kandidaten. Vitaliteit is daar een belangrijk voorbeeld van. Bied nieuwe collega’s een abonnement op de sportschool aan, geef hen de ruimte werktijden flexibel in te delen, enzovoorts. Ook het faciliteren van een omscholingstraject kan voor potentiële kandidaten een reden zijn om te solliciteren op een vacature. Denk aan kandidaten die momenteel een functie uitoefenen die hen niet langer aanspreekt, als gevolg waarvan ze zoeken naar een kans om in de toekomst iets anders te gaan doen. Jouw organisatie kan hen die kans bieden.