Vooral werknemers in het Verenigd Koninkrijk (64 procent), Ierland (61 procent) en Duitsland (58 procent) proberen bewust op het werk een andere persoonlijkheid aan te nemen. In Nederland en België zijn minder werknemers geneigd om een ´werkmasker´ op te zetten (resp. 36 en 38 procent).
Vals beeld
Men neemt al een andere persoonlijkheid aan tijdens het sollicitatiegesprek. Een derde van de werknemers geeft toe dat zij een rol speelden om te proberen in de bedrijfscultuur te passen. Hiervan geeft maar liefst 31 procent aan dat zij een zeer vals beeld hebben geschetst. Het zijn niet alleen de werknemers die hun gedrag aanpassen. Uit het onderzoek blijkt dat de werkgevers even vaak geneigd zijn een andere persoonlijkheid aan te nemen tijdens het gesprek.
Persoonlijkheidsvraaglijsten
“Als kandidaten een vals beeld van zichzelf schetsen om beter in het profiel te passen, is de kans groot dat er later problemen ontstaan als de ware aard van de kandidaat naar boven komt. De effecten van zo´n mismatch zijn niet bepaald te verwaarlozen. Organisaties investeren stevig in nieuwe medewerkers, zeker als het om kennisorganisaties gaat. Als deze medewerker na verloop van tijd toch niet blijkt te passen binnen de bedrijfscultuur of functie is er meestal al vertraging opgelopen in het realiseren van de bedrijfsresultaten. Daarnaast moet er wederom stevig geïnvesteerd worden in de werving, selectie én ontwikkeling van een opvolger,” aldus Maria van Boekelen, Country Manager van OPP. Dit benadrukt volgens het onderzoeksbureau de noodzaak voor organisaties om naast het traditionele interview, ook gebruik te maken van persoonlijkheidsvragenlijsten en andere selectiemethoden.