Een op de drie werkgevers wereldwijd rapporteert moeite te hebben met het vervullen van vacatures omdat de juiste talenten niet beschikbaar zijn. Dit aantal is het hoogst sinds 2007. In Nederland speelt dit probleem bij 17 procent van de werkgevers. Een en ander blijkt uit de zesde jaarlijkse Talent Shortage-enquête van ManpowerGroup onder bijna 40.000 werkgevers in 39 landen.

Wereldwijd is de vraag het grootst naar technici, salesmedewerkers en ambachtslieden. In Nederland staan technici ook op de eerste plaats, gevolgd door managers en productie-operators.

 

Crisis arbeidsmarkt

Negentig procent van de ondervraagde werkgevers noemt kandidaat-specifieke redenen waardoor zij kritieke tekorten niet kunnen aanvullen: gebrek aan benodigde vaardigheden (harde én zachte), te weinig ervaring en ontoereikende kwalificaties. Volgens ManpowerGroup leidt de combinatie van enerzijds een surplus aan beschikbare mensen en anderzijds een tekort aan geschikt talent binnenkort tot een wereldwijde crisis op de arbeidsmarkt. Hun advies is dan ook werkmodellen en personeelszaken te heroverwegen en nieuwe HR-strategieën te ontwikkelen om langetermijnbedrijfsdoelstellingen te bereiken.

 

Arbeidsmarktoplossingen

Denk daarbij onder meer aan:

  • opnieuw formuleren van functieomschrijvingen, met meer focus op de echt kritische vereisten naast vaardigheden die te ontwikkelen zijn
  • individuele in plaats van bedrijfsbrede opleidings- en trainingsprogramma’s die ook het leren op de werkvloer verdisconteren én persoonlijke ontwikkeling van de werknemer stimuleren en beoordelen
  • het tussen bedrijven of binnen branches bundelen van opleidingstrajecten
  • samenwerking tussen bedrijven, onderwijs, overheden en individuen aan educatie.

 

Inzetbaarheidprofiel

Ook medewerkers dragen verantwoordelijkheid voor het dichten van de kloof tussen het beschikbare talent en de gevraagde vaardigheden. Zij zouden een ‘persoonlijk inzetbaarheidprofiel’ moeten ontwikkelen en onderhouden, waarbij zij hun eigen lacunes in vaardigheden, ervaring en kwalificaties in kaart brengen en uitstippelen hoe ze deze kunnen oplossen. Daarmee verhogen ze tegelijkertijd hun (markt)waarde.