Eerdere onderzoeken wezen al uit dat werkzoekende Nederlanders nog maar mondjesmaat gebruik maken van sociale netwerksites. Het tegenovergestelde blijkt nu te gelden voor werkgevers.

Dit komt naar voren in het onderzoek van Annemiek van den Bosch, die aan de Universiteit van Amsterdam op het onderwerp afstudeert. Maar liefst 88 procent van de werkgevers en managers geeft namelijk aan sollicitanten te screenen via netwerksites. 74 procent doet dit zelfs vaak tot altijd. Hiervoor worden zakelijke- en sociale netwerksites ingezet, maar met name die eerste zijn populair.

 

Het screenen van nieuwe werknemers gebeurt wel vluchtig. 85 Procent van de werkgevers screent minder dan 15 minuten per sollicitant. De helft van de respondenten doet dit al meer dan 2 jaar en 26 procent al langer dan 3 jaar.

 

Presentatie van de sollicitant

Voornaamste motief voor het digitale screenen is om erachter te komen hoe een sollicitant zich presenteert. Middels netwerksites kunnen ze een eerste indruk vormen of een beter beeld van iemand krijgen. Ook geldt het als handige tool om meer informatie over iemand te verkrijgen, bijvoorbeeld als aanvulling op het cv.

 

Voor 59 procent van de werkgevers is betrouwbaarheid de belangrijkste eigenschap, die moet blijken uit de netwerksites. Ook wordt vaak gecheckt of iemand enthousiast, kritisch en sympathiek is.

 

Professionele en persoonlijke informatie

Alle werkgevers gebruiken de zakelijke netwerksite LinkedIn om professionele informatie, zoals over kwaliteiten en (gemeenschappelijke) connecties van de sollicitant, te verkrijgen. Voor informatie over interesses en persoonlijke informatie (foto’s) over de sollicitant gebruiken de respondenten met name sociale netwerksites als Hyves (63 procent) en Facebook (37 procent). Aan het onderzoek deden 250 respondenten mee.