Verder geeft een derde (33 procent) van de Nederlandse intermediairs aan mobiele recruitmentstrategie te hebben. Dit ligt hoger dan het Nederlands gemiddelde (26 procent).
Mobiel bezoek
Bijna de helft van de ondervraagden heeft geen idee hoeveel mobiele bezoekers de carrièrewebsite telt. Van degenen die het wel weten heeft een derde geen inzicht in wát mobiele bezoekers op de website doen. Om méér grip te krijgen op mobiele ontwikkelingen, zijn i.s.m. Maxlead additionele analyses gemaakt op diverse carrièrewebsites van Nederlandse organisaties. Hierin ontstaat een consistent beeld waarbij het mobiele bezoek (bezoek met smartphone of tablet) sinds 2011 flink gestegen is, van gemiddeld 5 procent naar 22 procent.
Mobiel solliciteren
Uit het onderzoek blijkt verder dat de mobiele bezoekers vooral vacatures lezen en extra informatie vergaren over de organisatie. Solliciteren doen zij nauwelijks omdat dit in de meeste gevallen nog niet mogelijk is. Mobiel solliciteren kwam in 0,8 procent van de gevallen voor. Vanaf 16:00 uur is te zien dat het desktopbezoek afneemt, terwijl het mobiele websitebezoek toeneemt. “Mobiel recruitment geeft werkgevers nieuwe mogelijkheden om talent te bereiken. De avond biedt een nieuw moment om te werven en extra mensen te bereiken”, aldus Geert-Jan Waasdorp, directeur Intelligence Group. “Aandacht voor de impact van mobiel evenals het aanbieden van de mogelijkheid om mobiel te solliciteren, geeft werkgevers een voorsprong in de ‘war for talent’”.