Merkambassadeurs zijn inmiddels van grote waarde voor merken als Converse en CocaCola. Ze helpen bij het verspreiden van nieuws en productontwikkeling. Door fans te betrekken bij het merk voelen ze zich gewaardeerd en versterk je de band met een groep trouwe klanten. Brand Engineers vindt dit een interessant fenomeen en zocht uit hoe je dit kan toepassen binnen arbeidscommunicatie.

Wie zijn mijn merkambassadeurs

Marketeers zijn niet meer de enige die iets over een merk hebben te zeggen. Ieder merk heeft een groep gepassioneerde fans. Zij promoten je onder vrienden en vertegenwoordigen je op social media. Het grote voordeel hiervan is dat je boodschap authentiek overkomt. Om te zorgen dat de fans niet teleurgesteld raken is het belangrijk om regelmatig je waardering uit te spreken of om ze te betrekken bij productontwikkeling.

Op de werkvloer is dat niet anders. Hier lopen collega’s rond die een voorbeeld zijn voor de organisatie. Vaak kent iedereen ze binnen het bedrijf . Mensen die betrokken zijn en andere daarmee beïnvloeden. Dit zijn de merkambassadeurs voor werkgevers.
Deze groep BC’ers (bekende collega’s) weten als geen ander op enthousiaste wijze te vertellen waarom het zo leuk is om voor het bedrijf te werken.

De voordelen van merkambassadeurs

Kandidaten willen vooraf de werksfeer van een bedrijf proeven. Voor Generatie Y is dit erg belangrijk. Kandidaten kunnen geprikkeld worden door tekst en foto’s, maar het beeld begint pas écht te leven door ervaringen van collega’s. Je merkambassadeurs weten vaak op levendige wijze een beeld te schetsen van de werksfeer. Door ze te betrekken bij wervingsactiviteiten spreek je gelijk waardering uit voor de inzet van je enthousiaste collega’s. Het voordeel voor kandidaten is dat men een authentiek beeld van de werkgever krijgt.

Zet merkambassadeurs in bij online wervingsstrategie

Merkambassadeurs vinden het prettig om enthousiast over hun werk te spreken. Laat ze vertellen over hun carrière binnen het bedrijf, en de kansen die worden geboden. Het resultaat is een boeiend artikel over een carrière binnen het bedrijf.
Plaats de interviews vervolgens op de website. Door ze bij specifieke functiecategorieën te plaatsen creëer je een goede beleving van het werk. Herschrijf het interview niet te veel en plaats foto’s. Hierdoor komt het verhaal authentiek over.

De foto’s kan je natuurlijk zelf maken of door een professionele fotograaf. Maar denk er ook eens aan om je ambassadeur zélf foto’s met zijn smartphone te laten maken. Hierdoor ontstaan vaak foto’s die misschien niet altijd even professioneel zijn, maar de sfeer op authentieke wijze goed weergeven.
Vraag de ambassadeur om de foto’s direct te delen via Twitter en Instagram. Vergeet hierbij niet om vooraf een goede hashtag af te spreken, zodat alle foto’s gebundeld blijven. Je creëert hiermee een sociaal kanaal dat een kijkje in de keuken van het bedrijf geeft. De juiste manier om kandidaten uit Generatie Y te prikkelen.

Deloitte geeft het goede voorbeeld met het concept #deloittemoments. Medewerkers worden gevraagd hun Deloitte Moment te delen op Instagram of Twitter. Het resultaat mag er zijn, een sfeervolle registratie van plezier op de werkvloer. Deloitte plaatste dit direct op de website. Precies op de pagina die gericht is op talenten uit Generatie Y.

Nog even in een notendop

Kandidaten raken extra geïnteresseerd in een werkgever wanneer ze een goed beeld krijgen van de werksfeer. Het inzetten van merkambassadeurs helpt bij het versterken van dat beeld. Door het enthousiasme van de ambassadeur en het gebruik van foto’s ontstaat een authentieke weergave van de werksfeer.
Iets wat Generatie Y enorm prikkelt. Naast dat het de online wervingsactiviteiten ten goede komt spreekt het ook direct waardering uit naar je merkambassadeurs. Een win win-situatie.

—————————————————————————————————————————————————————

Employer branding

Veranderingen op de arbeidsmarkt en strategische heroriëntatie van de organisatie hebben grote gevolgen voor het werkgeversimago. Tijdens het HR Praktijk Diner kunt u aan tafel met experts over onder meer Employer Branding. Centrale vragen zijn:

  1.     Hoe positioneer je je blijvend als aantrekkelijke werkgever?
  2.     Hoe breng je een nieuwe organisatiestrategie in lijn met je werkgeversimago?
  3.     Hoe verbind je duurzame inzetbaarheid aan employer branding?

Schuif 16 september 2014 ook aan in Krasnapolsky Amsterdam. En ga aan tafel over de belangrijkste HR-topics als Employer Branding, Talentmanagement, Strategische Personeelsplanning, Duurzame inzetbaarheid, Job Crafting en Leiderschap. Meer informatie en inschrijven…