De mate waarin een organisatie bijdraagt aan de maatschappij blijkt heel belangrijk te zijn voor de populariteit als werkgever zo laat het Beste Werkgeversonderzoek van VNU Vacature Media en Effectory zien. Aan het onderzoek hebben 269 organisaties deelgenomen.

Medewerkers van de honderd beste werkgevers van Nederland zijn positief over de mate waarin hun organisatie bijdraagt aan maatschappelijke aspecten zoals het milieu, goede doelen of het welzijn van de lokale omgeving. De werkgever krijgt hiervoor een 6,9. Andere organisaties krijgen hiervoor gemiddeld een 6,4.

 

Hogere score

Maatschappelijk betrokken organisaties scoren over de gehele linie beter dan andere organisaties. Hun medewerkers vinden hen als organisatie veel leuker dan gemiddeld (7,7 t.o.v. 6,9). Ook zijn zij oprecht trots op hun werkgever (7,1 t.o.v. 6,3) en hebben zij het gevoel echt bij hun organisatie te passen (7,5 t.o.v. 7,0). Zij hebben het gevoel dat de organisatie als geheel succesvoller is (score 7,3 ten opzichte van een 6,3 elders).

 

Social value

Guido Heezen, directeur Effectory en HR-trendwatcher: “Succesvolle organisaties zijn in staat om een glashelder antwoord te formuleren op vragen als: “Wat dragen wij bij aan het grotere geheel?” en “Wat is onze toegevoegde waarde in de maatschappij?” Ze bezitten social value en zijn in staat om dit aan te tonen. Wanneer een organisatie écht iets toevoegt en wanneer medewerkers hier achter staan, heeft dat een sterk positief effect op het succes van een organisatie. Het werkt als een inktvlek. Een organisatie heeft een grote aantrekkingskracht op nieuwe medewerkers en klanten. Bestaande medewerkers zijn trots en zetten zich graag extra in. Zij verspreiden hun mening, bijvoorbeeld via social media, en zijn waardevolle ambassadeurs.”