Om te solliciteren kiezen Nederlanders het liefst voor directe en traditionelere manieren zo blijkt uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) van onderzoeks- en adviesbureau Intelligence Group waar per kwartaal 5.000 personen voor worden ondervraagd.

De respondenten kiezen vooral voor een gerichte sollicitatie om in beeld te komen met werkgevers. Meer dan een kwart zet daarnaast het eigen netwerk in. ZZP’ers daarentegen gebruiken het vaakst hun netwerk om in contact te komen met bedrijven (44 procent). Daarnaast maken Nederlanders met een hogere opleiding meer gebruik van hun eigen netwerk dan Nederlanders met een lager opleidingsniveau. De (potentiële) Nederlandse beroepsbevolking kiest er vooralsnog voor om via de geijkte kanalen in beeld te komen en minder voor nieuwere kanalen, zoals social media en talentpools.

Talentpools en social media

Respectievelijk 7 en 8 procent van de potentiële Nederlandse beroepsbevolking geeft aan via talentpools en social media in beeld te komen bij bedrijven waar ze willen werken. Social media zijn iets belangrijker voor 20 tot 29-jarigen, maar ook van hen maakt slechts 10 procent hier gebruik van. Talentpools worden vooral gebruikt door een nóg jongere groep, namelijk 15 tot 24-jarigen.