Door deze klantreis te analyseren, krijgt een organisatie inzicht in de contactmomenten, ervaringen en emoties van klanten. Dit biedt mogelijkheden om hierop in te spelen en de klantervaringen -en loyaliteit te vergroten.
Klantreis van de sollicitant
Had een sollicitant vroeger een negatieve ervaring met een organisatie, dan ging dit vooral in het directe netwerk van de kandidaat rond. Dat was al onprettig, maar met de opkomst van social media, gaan minder goede ervaringen veel sneller en breder de wereld in. Door de groei van online media is het des te belangrijker alle momenten en manieren waarop een sollicitant met je organisatie in contact komt, in kaart te brengen. Dit noemen we dan niet de customer journey, maar de candidate journey. Uit onderzoek van Textkernel blijkt, dat maar liefst 71 % van de ondervraagde HR-professionals er van overtuigd is dat een goede ervaring van een sollicitant, de candidate experience, positieve invloed heeft op het imago van de organisatie.
Tips voor positieve candidate experience
Ben je getriggerd om aan de slag te gaan met de candidate journey? Dan is het belangrijk dat je denkt als de kandidaat. Bekijk om te beginnen, jullie carrièresite door de ogen van de kandidaat en doorloop het sollicitatie-proces eens zelf. Dat geeft je vast al de eerste aanknopingspunten voor het verbeteren van de candidate experience. De volgende tips helpen je daarna verder:
Tip 1: Gebruikersvriendelijke vacaturesite
Een van de eerste fases in de candidate journey is het contact via de vacature-site. Zorg daarom voor goede navigatie waarmee het eenvoudig is te solliciteren. Een echte must zijn duidelijke links naar de vacatures en natuurlijk een goed doordachte sollicitatieprocedure. Lijkt dit je een overbodige luxe? Weet dan, dat 53 % van de kandidaten anno 2016 het sollicitatieformulier verlaat, zonder het sollicitatieproces af te ronden.
Tip 2: Mobielvriendelijk
Uit het hierboven genoemde onderzoek van Textkernel, bleek dat het in 52 % van de gevallen nog niet mogelijk is, mobiel te solliciteren. Dat is niet meer van deze tijd. Als je een product verkoopt, mis je de boot wanneer klanten niet mobiel kunnen bestellen; 8% van alle online aankopen wordt al via de smartphone gemaakt. Een mobielvriendelijk sollicitatieproces, lijkt misschien soms nog een nice to have, maar eigenlijk kan je niet meer zonder. Zeker niet als je Millennials wilt aantrekken.
Tip 3: Transparant recruitment proces
Bij transparante communicatie hoort natuurlijk ook een transparant recruitment proces. Als kandidaten van tevoren weten wat de stappen in het proces zijn en wanneer zij een reactie kunnen verwachten, schept dit duidelijkheid in het sollicitatieproces.