Slechts 25 procent van de organisaties heeft een duidelijke HR-strategie voor hoogopgeleide studenten en starters. Een groter deel, 43 procent, heeft wel een duidelijke HR-strategie, maar niet voor de nieuwe generatie. De rest van de organisaties, niet minder dan 32 procent, heeft helemaal geen uitgestippelde HR-strategie.
Generatiekloof
Op de vraag wat HR-professionals belangrijk vinden bij hoogopgeleide studenten en starters noemt 61 procent van de HR-professionals leergierigheid, gevolgd door ambitie (58 procent) en flexibiliteit (47 procent). HR-professionals letten dus vooral op houding en instelling.
Hardere criteria als bestuurlijke ervaring, hoge cijfers en ervaring in het buitenland scoren met respectievelijk 6 procent, 5 procent en 4 procent veel lager. Hoogopgeleide studenten en starters denken dat HR-professionals deze factoren veel zwaarder laten meetellen: 19 procent noemt bestuurlijke ervaring, 18 procent hoge cijfers en 16 procent ervaring in het buitenland.
Boeien en binden
Patricia Frieman, marketing manager Nobiles Media: “Met de vergrijzing voor de deur is het opvallend dat weinig organisaties een uitgestippelde strategie hebben om deze doelgroep te boeien en te binden. Het is juist nu essentieel je organisatie bij de nieuwe generatie op de kaart te zetten.”
Anita Hijmenberg, manager bij Accountemps: “Er is duidelijk nog een verschil tussen wat starters en studenten dénken dat werkgevers belangrijk vinden en wat bedrijven daadwerkelijk vinden. Het is goed om werkzoekenden hierover te informeren en daar draagt dit onderzoek aan bij.”