Een goede corporate recruitmentsite moet natuurlijk heel veelzijdig zijn. Zoveel mensen, zoveel wensen. Dus is een goede site is mooi, gebruiksvriendelijk, behulpzaam, overzichtelijk, kent een prettig sollicitatieproces en is mobiel goed toegankelijk.
Werken bij NS
Wat maakt dat de NS bij de beste van Nederland hoort?
De homepage
De homepage is een belangrijke entreepagina. Hoewel natuurlijk veel mensen ook direct op vacatures binnenkomen. De NS heeft de homepage helemaal ingericht volgens de bekende NS-reisplanner, waarmee ze slim gebruikmaken van hun merk. Mooi is dat de NS onthoudt in welke categorie je vacatures als laatste bekeken hebt en deze meteen laat zien.
De NS heeft heel veel hele verschillende doelgroepen. Van verkopers op het station tot IT’ers op het hoofdkantoor en machinisten op de trein. Hier past de NS de ervaring op aan. Als je op stationsfuncties zoekt krijg je andere criteria om op te zoeken dan bij kantoorfuncties bijvoorbeeld.
De NS heeft niet geprobeerd om alle functies in één mal te stoppen, maar heeft gedacht vanuit de doelgroep en voor elke functie een eigen mal gemaakt.
De vacature
De vacature is het belangrijkste onderdeel van de site. Hier komt de overgrote meerderheid van al je bezoekers en als die niet goed is kijkt men niet verder.
De NS heeft heel prachtig opgemaakte vacatures en wederom, net als bij de zoekmachine, voor elke doelgroep anders. Wederom is ervoor gekozen niet één mal te maken voor alle verschillende functies, maar heeft men per functie additionele functionaliteiten erbij.
Zo is er bij de retailvacatures een salariscalculator en staan de opties van de gewenste werktijden erbij. Bij de kantoorfuncties staat een quote van een medewerker en een foto van de recruiter en de medewerkersverhalen staan hier veel prominenter in beeld. Bij een fulltime functie is het team waarin je terecht komt immers veel belangrijker dan bij een parttime functie waar je toch 80% van de tijd alleen of met z’n tweeën in een winkel staat.
Het hele bijzondere aan de NS-site is dat elk onderdeel van de vacaturetekst een apart item is en los te lezen is. Je kunt als kandidaat zelf besluiten of je dit stukje tekst wel of niet wilt open klappen. Het stukje ‘daarom kies je voor deze functie’ staat wel standaard open als je de vacature opent. Dit is ideaal. Vooral op mobiele telefoons, waar je niet een enorme lap tekst krijgt om doorheen te scrollen, maar een fantastische ervaring. De mobiele sollicitatie-ervaring van de NS is superieur aan bijna alle andere in Nederland.
Solliciteren
Ook bij het solliciteren heeft de NS heel verstandig gekozen voor meerdere mogelijkheden voor meerdere functiegebieden. Zo moet een winkelmedewerker aangeven welke dagdelen hij of zij wil werken en is een cv vaak niet nodig. Voor een hoofdkantoorfunctie is het proces heel anders, daar hoef je enkel je gegevens en een document in te vullen. Bij weer andere functies zitten er soms een paar aanvullende vragen tussen die relevant zijn voor die functie, bijvoorbeeld bij elektrotechnici over specifieke diploma’s of bij participatiebanen.
Uniek aan de aanpak met twee velden van de NS is dat men in staat is om je te reminden als je de sollicitatie niet hebt afgemaakt. Wat men dan ook doet. Dit kan heel handig zijn als je bijvoorbeeld op je mobiel erachter komt dat je er geen cv op hebt staan. Gezien de optimale mobiele ervaring die de NS biedt is dit geen onwaarschijnlijk scenario.
Nog veel meer
Uiteraard heeft de NS nog veel meer informatie over vakgebieden, opleidingen, arbeidsvoorwaarden en noem het maar op. De kracht van de NS-site zit hem echter in de gebruiksvriendelijkheid en het feit dat ze heel slim omgaan met verschillende doelgroepen en deze zo goed mogelijk proberen te bedienen op de dingen die voor die doelgroepen belangrijk zijn. Uiteraard ondersteund door beeldmateriaal dat past bij de desbetreffende doelgroep.
Conclusie
NS is genomineerd voor de Digitaal-Werven award voor de beste digitale sollicitatie-ervaring omdat ze ondanks de sterk verschillende doelgroepen met sterk uiteenlopende verwachtingen voor elke doelgroep een optimale ervaring hebben gecreëerd. Ze hebben duidelijk veel tijd en energie gestoken in het belangrijkste element, de vacature, maar hebben andere aspecten daar niet onder laten lijden. Of ze ook de beste zijn en er met de award vandoor gaan wordt op 29 oktober duidelijk tijdens het Digitaal-Werven event.