Digitaal-Werven doet al 13 jaar onderzoek naar de beste corporate recruitmentsites van Nederland. Dit onderzoek mondt uit in een award die dit jaar op 29 oktober tijdens het Digitaal-Werven event zal worden uitgereikt. Net als de NS is ook Coolblue voor het tweede jaar op rij genomineerd. Neemt Coolblue, na eerder in 2016 al deze award gewonnen te hebben met hun vorige wervingssite de award wederom mee naar huis?

Wat maakt dat de Coolblue wervingssite bij de beste van Nederland hoort?

De homepage

De homepage is een belangrijke entreepagina. Hoewel natuurlijk veel mensen ook direct op vacatures binnen komen. Coolblue laat op de homepage meteen hun bedrijfsfilosofie duidelijk doorklinken. Alles voor een glimlach zegt de foto en het is geen vacaturezoekmachine, maar een droombaangenerator.

De homepage van Coolblue werkt zoals de webshops van Coolblue, eerst zoek je het product, de vacature, daar krijg je alle informatie over dit product. Niet te veel poespas, niet te veel afleiding, gewoon zoals de webshops ingericht, meteen naar de plek waar je uiteindelijk wilt zijn.

Vacature-overzicht

Wat Coolblue natuurlijk ook als geen ander weet vanuit de webshops is hoe belangrijk het is mensen snel naar het juiste product te brengen. En dat gaat vaak om kleine ‘nudges’. In dit geval de groene vinkjes met per functie drie specifieke zaken die belangrijk zijn voor de vacature. Zorg ervoor dat je goed weergeeft wat belangrijk is van deze vacature. Geen organisatie weet zo goed de vacature inhoudelijk zo kernachtig samen te vatten als Coolblue in het overzicht.

De vacature

De vacature is het belangrijkste onderdeel van de site. Hier komen de overgrote meerderheid van al je bezoekers en als die niet goed is kijkt men niet verder. Coolblue weet als geen ander dat je bij het product alle benodigde informatie moet bieden, maar niet op andere plekken zodat men het product niet meer kan vinden.

Geheel in lijn met de website beginnen ze met plus- en minpunten van de functie. Daarbij zijn de minpunten, net als bij veel producten, altijd wel enigszins genuanceerd.

Verder is de tekst in lijn met de business, jouw specificaties i.p.v. functie-eisen en standaard meegeleverd in plaats van ‘wij bieden’. Als je dat niet kan waarderen pas je niet in de Coolblue-cultuur.

De vacature is qua hoeveelheid woorden, bulletpointverhouding en tekst goed opgemaakt.

Solliciteren

Het solliciteren bij Coolblue is zo simpel als een product kopen. Met een Linkedin-integratie is het helemaal makkelijk en men vraagt niet meer dan het absoluut noodzakelijke.

Tevens heeft men Dropbox toegevoegd als optie zodat je ook vanaf je mobiel makkelijk kan solliciteren.

Niet heel veel meer

In tegenstelling tot de meeste sites heeft Coolblue niet heel veel meer. Men heeft één goede pagina over de organisatie en verder staat alle informatie alleen in en rond de vacatures. Net zoals bij de winkel ga je niemand uitleggen wat een oven is, je vergelijkt de ovens. Dus men legt ook niet uit wat marketing, HR of IT is, je kan de functies bekijken.

Conclusie

Coolblue is genomineerd voor de Digitaal-Werven award voor de beste digitale sollicitatie-ervaring omdat ze hun merk en merkbeleving optimaal doorvertalen naar de wervingssite. Ze hebben als geen ander een focus op de vacatures, het belangrijkste element van de site en daar is eigenlijk alle informatie die je zou willen weten wel te vinden. Of ze ook de beste zijn en er met de award vandoor gaan zal op 29 oktober tijdens het Digitaal-Werven Event duidelijk worden.