Digitaal-Werven doet al 13 jaar onderzoek naar de beste corporate recruitmentsites van Nederland. Dit onderzoek mondt uit in een award die dit jaar op 29 oktober tijdens het Digitaal-Werven event zal worden uitgereikt. Een van de genomineerden in 2019 is Albert Heijn.

Wat maakt dat de Albert Heijn recruitmentsite bij de beste van Nederland hoort?

De homepage

De homepage is een belangrijke entreepagina. Hoewel natuurlijk veel mensen ook direct op vacatures binnen komen. AH maakt op de homepage meteen een duidelijk onderscheid. Bijbanen en stages aan de ene kant, carrièrefuncties aan de andere kant, opgedeeld in hoofdkantoor en operatie.

Net als bij de NS past de zoekbalk zich aan je keuze aan. Als je stages zoekt vraagt het systeem je een BBL, BOL of HBO/WO stage te kiezen, als je een carrièrefunctie zoekt krijg je o.a. de vraag of je parttime of fulltime wilt werken.

De vacatures die er direct onder staan passen zich uiteraard aan je keuzes aan.

De vacature

De vacature is het belangrijkste onderdeel van de site. Hier komt de overgrote meerderheid van al je bezoekers en als die niet goed is kijkt men niet verder. Albert Heijn heeft bij de vacatures heel duidelijk gekozen voor een focus op bijdragen aan de maatschappij. Bovenin staan een zestal iconen die elk een eigen kort statement maken.

Albert Heijn past de vacature ook aan de doelgroep aan. Zo zijn de maatschappelijke punten bij stages vervangen door vier zaken die relevanter zijn voor stagiaires, waarbij deze onderdelen ook lager staan in de vacatures.

De bijbanen worden weer aangekleed met een schema van de dagdelen waarop gewerkt kan worden en een salariscalculator. Ook hebben deze vacatures sollicitatietips.

Albert Heijn past de vacature dus aan de doelgroep aan, waarbij ook de teksten anders opgemaakt worden. Een verkoper brood behoeft niet heel veel uitleg en heeft dus een hele korte tekst, terwijl de pr-adviseur een uitgebreide, maar goed opgemaakte vacaturetekst heeft.

Solliciteren

Albert Heijn kent ook verschillende sollicitatieprocessen voor de verschillende doelgroepen. Een broodverkoper of kassamedewerker mag een cv toevoegen, maar dat is niet verplicht. Wel moet de sollicitant aangeven wanneer hij of zij wil werken. Wanneer er een kandidaat is die op een hoofdkantoorfunctie solliciteert moet deze wel een cv toevoegen en is ook de motivatiebrief verplicht.

Niet heel veel meer

In tegenstelling tot de meeste sites heeft Albert Heijn, net als Coolblue overigens, niet heel veel meer te bieden op de site. Alle informatie staat in of rond de vacatures en alle informatie over de afdelingen heeft vooral tot doel mensen naar de vacatures te leiden.

Conclusie

Albert Heijn is genomineerd voor de Digitaal-Werven award voor de beste digitale sollicitatie-ervaring omdat ze heel duidelijk hun vacatures centraal hebben gezet en hun hele branding rond de vacatures hebben opgebouwd. Met verschillende sollicitatieprocessen voor verschillende functies is duidelijk nagedacht over de verschillende doelgroepen die men bedient. Of ze ook de beste zijn en er met de award vandoor gaan zal op 29 oktober tijdens het Digitaal-Werven Event blijken.