70 procent van de ondervraagden geeft aan zijn vrienden niet in te lichten over een vacature om zo minder concurrentie en een grotere kans te hebben te worden uitgenodigd voor de sollicitatieprocedure. 24 procent van de ondervraagden stelt bovendien ook naar het bedrijf toe te gaan als hij geen uitnodiging heeft ontvangen, om pas weer te vertrekken als hij met de verantwoordelijke heeft gesproken.
Foto van model
Verder zegt 9 procent van de ondervraagden in staat te zijn een bedrijf voortdurend telefonisch te stalken om toch maar te worden uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. Het leugentje om eigen bestwil is een even groot aantal van de respondenten evenmin vreemd: om een goede eerste indruk te maken, sturen ze zonder problemen een foto van een model mee bij hun cv.
Geheimen
De tactieken die IT-professionals zeggen te hanteren om uiteindelijk de baan te krijgen, liegen er ook al niet om. 37 Procent geeft aan de recruiter te zullen stalken via social netwerksites om op die manier op de radar te komen. 27 Procent is zelfs bereid de recruiter om te kopen en 11 procent probeert geheimen te achterhalen om als chantagemiddel in te zetten.
Laxeermiddel
In de concurrentiestrijd met andere kandidaten geeft bijna een derde van de respondenten aan desnoods bij de ingang te wachten om hen te vertellen dat de sollicitatiegesprekken niet doorgaan. 10 Procent zou zelfs laxeermiddel in de koffie van de andere kandidaat doen om zo voordeel te halen.
Goede beurt
Als de baan eenmaal binnen is, overspoelt twee derde van de ondervraagden zijn baas met complimentjes om in een goed daglicht te komen voor een loonsverhoging of promotie ten koste van collega’s. Een kwart geeft daarnaast aan een probleem te veroorzaken, zodat ze het zelf kunnen oplossen om zo een goede beurt te maken. 13 Procent heeft er zelfs geen problemen mee om een idee van collega’s te stelen en te doen alsof dit van hem is.