Speciale bureaus analyseren in 2020 de persoonlijkheid van sollicitanten via social media. Dit is volgens Express.be de voorspelling van de Britse krant The Guardian.

‘Wat denk je van Tina Peeters? Ze spreekt vlot Koreaans. Zou zij die markt niet kunnen openbreken?’

‘Waarschijnlijk wel, maar ik maak toch voorbehoud. Ze is migrainepatiente, een aandoening die haar een paar keer per maand parten speelt. Ze kan het goed verbergen, maar onze data geven aan dat het een probleem kan worden.’

 

‘Hoe weet je dat?’

 

‘Nou, ze valt onder een specifiek gezondheidscluster. In haar Facebookposts klaagt ze soms over oorpijn – een bekende voorspeller van een migraine-aanval. Daarbij zien we dat telkens als ze daarover begint, ze minder woorden gebruikt in haar posts, haar woordkeuze verzwakt en dat haar tweets – normaal altijd uiterst scherp – wat wazig worden en in aantal verminderen. Een duidelijk patroon bij mensen die aan migraine lijden.

 

‘Oke, dan vergeten we haar. Wat denk je van Chris Vandevoorde?’

 

Statistische analyses

De Britse krant The Guardian voorspelt volgens Express.be dat werkgevers tegen het eind van dit decennium speciale arbeidsbureaus in de arm nemen die statistische analyses maken op basis van de persoonlijke informatie die op internet vrijwillig wordt gedeeld. Deze bureaus analyseren de persoonlijkheid van sollicitanten op basis van allerlei informatie die in de jaren is gedeeld op sociale netwerken. Linguisten, wiskundigen, statistici, psychologen en neurologen ontwikkelen computeralgoritmes die het sociale internet afgaan.

 

De voorspelling is verder dat HRM’ers, recruiters, verzekeringsmaatschappijen en banken behoorlijk wat geld overhebben voor dergelijke diensten.

 

Grootschalige datamining

Grootschalige datamining wordt tegenwoordig al toegepast om dingen te voorspellen als toekomstige terroristische aanvallen en politieke gebeurtenissen. Het is een kwestie van tijd voordat de algoritmes dusdanig ontwikkeld zijn dat ze zover kunnen gaan aldus de krant.