Recruitment en communicatie dragen employer branding meer dan de afdeling HR, die employer branding meer als direct wervingsinstrument ziet. Dit is een van de conclusies uit het fundamenteel onderzoek naar Het Nieuwe Employer Brand.

Een andere conclusie die uit het onderzoek naar voren komt is dat een voorkeurs- of topwerkgever in Nederland een (autonoom) employer branding budget van gemiddeld 298.333 euro heeft. Dit is exclusief de werkgevers met een budget van boven een miljoen euro, anders lag het gemiddelde beduidend hoger. Het employer branding budget op jaarbasis is minimaal 8.000 euro en heeft een variabel component van 40 euro per medewerker in dienst of 446 euro per openstaande vacature.

 

Medewerkertevredenheid

Verder is er een duidelijk verband tussen werknemertevredenheid en een lager employer branding budget. Hoe meer werknemers tevreden zijn, des te minder is investeren in het (externe) employer brand noodzakelijk;

 

Onderzoeksverantwoording

Het onderzoek is een initiatief van Metro Holland, NRC Carrière, De Persgroep Banen, Intelligence Group en Nr29. Aan het onderzoek hebben meer dan 400 professionals op gebied van employer branding, waaronder ruim 60 professionals op directieniveau, en meer dan 300 bedrijven meegedaan. Op 27 oktober worden de resultaten van dit onderzoek gepresenteerd.