Employer Branding en arbeidsmarktcommunicatie worden de komende jaren weer steeds belangrijker om de juiste mensen te kunnen aantrekken. Dat zet het MKB in een achterstandspositie. Of zijn er creatieve en betaalbare oplossingen?

Uit het recent verschenen rapport HR Trends blijkt dat dat HR-professionals worden verrast door de krapte op de arbeidsmarkt. In een eerder blog op basis van reacties van enkele HR-professionals blijkt het allemaal wat genuanceerder te liggen. Werkgevers hechten veel waarde aan competenties en de ‘cultural fit’. Dat kost nu eenmaal tijd en moeite. In een tweede blog over dit onderwerp draagt ook Mark Regnery (finalist bij de HR Challenge en consultant bij Tjellens Groep) bij aan de discussie.

Verliest het MKB het als potentiele werkgever altijd van de grote namen?

‘Uitbesteden aan de specialist’

Hester: “Employer Branding en arbeidsmarktcommunicatie is voor het MKB zelf helaas niet altijd weggelegd. Vaak is er niet voldoende capaciteit of kennis om dit goed te kunnen uitvoeren / onderhouden. Toch wil dit niet zeggen dat de MKB-bedrijven dan direct een achterstandspositie hebben.

Er zijn veel organisatie op de markt die hier veel ervaring in hebben. Je kunt dit dan heel goed uitbesteden aan een communicatiebureau. Door middel van goed overleg kunnen zij dan kijken welke benaderen en presentatie het beste bij jou organisatie past.”

‘Met creativiteit kom je een heel eind’

Shaunny: Organisaties gaan voor kwaliteit en vinden een culturele match belangrijk. Hierin is het belangrijk om jouw organisatie in de markt te zetten, denk aan elementen als cultuur, primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden, carrièremogelijkheden enzovoort. Organisaties ervaren in werving- en selectieprocedures een concurrentie.

Veel kandidaten hebben meerdere gesprekken tegelijkertijd lopen en een vergelijk wordt – als de overige zaken (functie-inhoud, arbeidsvoorwaarden) gelijkwaardig zijn – vaak gemaakt op basis van culturele fit. Employer Branding kun je op verschillende niveaus aanpakken en implementeren in jouw organisatie. Wat vaak het mooie is, een werkgeversmerk is iets dat al bestaat. Het bouwen van een strategie daaromheen om je beter te positioneren, is iets waar je mee aan de slag gaat.

Bij grote organisaties zie je vaak dat er hele teams zijn die verantwoordelijk zijn voor employer branding, maar ook als MKB’er kun je mee doen. Denk aan het aanmaken van een Facebookpagina waarin je de’ ins en outs’ van de organisatie deelt en het ‘persoonlijke’ karakter naar voren laat komen. Of bijvoorbeeld het posten van foto’s van teamuitjes op Twitter. Branding hoeft écht niet duur te zijn, met een berg creativiteit en tijd kom je al een heel eind. Een bedrijfsvideo kan ook met een iPhone worden opgenomen waarin verschillende collega’s aan het woord komen en het verspreiden kan op (gratis) social media kanalen en de company website.”

‘MKB heeft de voorsprong van het netwerk’

Jan van Goch, directeur van directeur van Connexys Recruitment Software: “Voor hoogopgeleiden is de inhoud van de baan en de bijdrage die een kandidaat kan leveren aan het geheel vaak belangrijker dan het imago van de werkgever. In ’the war for talent’ draait bovendien om het onderhouden van een persoonlijke relatie met de kandidaat. Daarin zou juist het MKB een groot verschil kunnen maken.

Ook kunnen MKB’ers veel meer gebruik maken van hun eigen netwerk en dat van hun medewerkers bij het werven van personeel. De kracht van dit referral recruitment wordt nog vaak onderschat. Het via via netwerk brengt je in contact met precies de juiste mensen die, eenmaal aangenomen, ook nog eens beter blijken te presteren. Een persoonlijke manier van werven die ook nog eens weinig kost.”

‘Vindbaar zijn!’

Mark Regnery: “Door alle social media zijn er meerdere creatieve en betaalbare oplossingen. Facebook en Twitter zijn gratis om te gebruiken en gemakkelijk in te zetten. Wel zul je als MKB bedrijf dit up to date moeten houden. Dat betekent een investering in eigen tijd of je zult hiervoor iemand moeten betalen. Een goede vindbare website is daarnaast onontbeerlijk en dit mis ik vaak. Een website bijhouden is goed zelf te doen. Het bouwen is gecompliceerder, maar hiervoor zijn veel aanbieders op de markt met een goede prijs-kwaliteit verhouding.”