Bron: Out of Office podcast van BNR en Vodafone
Hoe maak je toch een goede match? Je moet in de huidige krappe arbeidsmarkt verder kijken. De traditionele wervingsmethoden werken niet meer. Misschien moet je andere doelgroepen gaan benaderen. Die in eerste instantie niet alle vaardigheden hebben, maar die wel kunnen ontwikkelen. Potentie moet er zijn. Maar hoe kom je daarachter? Roders: “Heb in het verleden diverse vooral jonge mensen aangenomen die in de online wereld wilden werken. Had mijzelf voorgenomen om me niet blind te staren op studenten met masters in marketing, masters in economy. Was heel benieuwd naar degenen die bereid waren te solliciteren. Waarom zaten ze daar? Natuurlijk moeten er wel enkele minimale requirements zijn, maar uiteindelijk is het toch ook een klik. Zo was er bijvoorbeeld Pashoen, een vluchteling uit Afghanistan. Hij had al 88 brieven verstuurd. Heb ‘m uitgenodigd. Gaf hem een hand en was na 3 minuten verkocht. Hij had gezondheidswetenschappen gestudeerd. Helemaal niets met marketing. Maar hij vertelde wel dat hij in zijn vrije tijd nieuwswebsites aan het programmeren was. Je moet soms echt ‘out of the box’ kijken.”
Roders zet social media effectief in om voor bedrijven de juiste mensen te krijgen. Hoe doet hij dat?
“Het allerbelangrijkste is dat je kijkt naar de cultuur van het bedrijf aan de ene kant en naar de ‘persona’ die bij dat bedrijf past. En waar zit die persoon dan online? Je kunt dan aan de geijkte kanalen denken als Facebook en LinkedIn, maar je kunt ook kijken naar welke programma’s dergelijke personen kijken, welke blogs ze volgen en naar welke nieuwsprogramma’s ze luisteren. Kun je daar zichtbaar zijn. Niet per se zenden ‘ik heb een baan, ik heb een baan’. Maar de dialoog aan gaan. De interactie zoeken met je doelgroep.”
Leer je in één dag hoe je social media in de praktijk inzet
Vincent is docent van de boostcamp Werving en selectie via social media van HR Academy. In deze boostcamp ga je praktisch aan de slag met het opstellen van een social media-strategie en het bedenken van mogelijke inhoud daarvoor (berichten, boodschap, insteek) en de keuze voor het juiste kanaal. Doordat je werkt vanuit een praktijkcase, in een team met een uitdagende opdracht, leer je in één dag hoe je social media in de praktijk inzet. Je kunt daarna direct zelf aan de slag!