Dat niet data, maar medewerkers het goud zijn van de organisatie, zullen veel HR-managers beamen. Om echter te zorgen dat dit goud ook op de meest effectieve manier wordt gevonden, zijn data en inzicht daarin onmisbaar. Lees hoe datavisualisatie hierbij kan helpen en en de richting aangeeft voor de juiste recruitment-activiteiten.

Het grootste deel van de omzet van organisaties gaat vaak naar de salarissen en andere kosten die zijn verbonden aan de medewerkers. Daarnaast heb je als HR-afdeling kosten voor bijvoorbeeld speciale HR-programma’s die gericht zijn op het recruiten en trainen van medewerkers en het opzetten en implementeren van bijvoorbeeld diversiteitsbeleid. Al deze investeringen maken het des te belangrijker dat je de juiste mensen in huis haalt en houdt.
Om te evalueren of jouw recruitment-activiteiten effectief zijn en te ontdekken hoe je deze verder kunt optimaliseren, is het handig de volgende stappen te nemen en deze inzichtelijk te maken door middel van datavisualisatie.

Meet de zichtbaarheid van je bedrijf

Zorg dat je inzicht hebt in hoeveel mensen de vacatures op de website en externe platformen bekijken. Houd ook bij hoeveel bezoekers jouw stand kreeg op de carrièrebeurs en wat de samenstelling van de bezoekers was. Zo heb je niet alleen direct inzicht in de effectiviteit van je activiteiten en zie je waar aandacht aan moet worden geschonken, maar kun je ook de trends over de jaren heen bekijken. In het geval van de beurs kan het zijn dat je ontdekt dat het aantal bezoekers aan jouw stand in de afgelopen 3 jaar met 30% is afgenomen. Vervolgens kun je hier gepaste actie op ondernemen zoals specifieke activatie toevoegen op je stand of zelfs besluiten dat voor het werven van nieuwe medewerkers een beurs niet langer het juiste middel is.  

Krijg inzicht in de recruitment pijplijn van je organisatie 

Vaak wordt de pijplijn alleen maar in verband gebracht met sales en worden alleen door je verkoopcollega’s professionele tools gebruikt om inzichtelijk te maken welke potentiële klanten er zaken met de organisatie willen doen. Toch is het inzichtelijk maken van de recruitment pijplijn net zo belangrijk. Hoeveel sollicitaties heb je dit jaar ontvangen, via welke kanalen kwamen deze binnen (zijn er externe bureaus ingeschakeld), hoeveel gesprekken zijn er gevoerd en hoeveel van deze sollicitanten zijn uiteindelijk collega’s geworden? Hiermee kun je een goede inschatting maken van de gemiddelde recruitment-kosten van de organisatie en hier ook op sturen.   

Breng informatie over sollicitaties in kaart 

Om de effectiviteit van je recruitment-campagnes te meten, is het goed om een duidelijk beeld te hebben van hoeveel kandidaten contact opnemen met jouw bedrijf en hoe ze hiertoe zijn gekomen. Hiermee kun je beter begrijpen hoe de ‘customer journey’ van de sollicitant eruit ziet voordat deze bij jouw organisatie terechtkomt. Een conclusie kan zijn dat er nauwelijks wordt gereageerd via de website. Je kunt dan onderzoeken of het ligt aan het feit dat je pagina misschien lastig vindbaar is en niet naar boven komt bij zoekopdrachten. Of dat de tekst niet voldoende aanspreekt. Met deze kennis kun je verder aan de slag om dit te optimaliseren.

Stel vast hoeveel stagiaires vaste medewerkers worden

Het kan ook nuttig zijn bij te houden hoeveel voormalige stagiaires er inmiddels bij verschillende onderdelen van het bedrijf werken als vaste kracht en hoe deze binnen zijn gekomen. Hier wordt duidelijk hoeveel aandacht het werven van stagiaires zou moeten krijgen in jouw recruitment-strategie voor bijvoorbeeld de afdeling marketing of verkoop en wat het groeipad is dat een stagiaire mogelijk aflegt.

Het aantrekken en werven van gekwalificeerde kandidaten is in de huidige markt al uitdagend genoeg. Om gericht te werk te kunnen gaan is het inzetten van een dashboard met onder meer bovenstaande visualisaties geen luxe, maar noodzaak. Want zoals een wijs man ooit zei: “Je gaat het pas zien als je het doorhebt.”