Bas Van Leur, Strateeg Het Nieuwe Werken, verstaat onder HNW: het optimaal faciliteren van de professional in de frontlinie. ‘Als organisatie verleg je je focus van de organisatiedoelstellingen naar het maximaal laten presteren van je medewerkers. Met als ketengevolg dat je organisatie beter gaat presteren. Dat is de kern van HNW: mensen in hun kracht zetten en optimaal hun werk laten doen. En dat met de middelen van 2011,’ legt Van Leur uit in het oktobernummer van HRpraktijk Magazine.
En dan gaat het niet alleen over de zogenaamde witte boorden, maar ook over professionals als schoonmakers en vuilnismannen. ‘Zo heeft een grote afvalverwerker een systeem van zelfroostering toegepast. Doordat de professional zelf mag beslissen over zijn werk is het ziekteverzuim bij dat bedrijf enorm afgenomen. Ook zijn er allerlei initiatieven om voor de BV Nederland op grote schaal iets te organiseren’, vertelt Van Leur. ‘Zoals het Platform Slim Werken, Slim Reizen, maar ook in Den Haag zal veel moeten worden geregeld. Dit is de grootste organisatorische revolutie sinds de industriële.’ Vanuit waardemanagement bekeken staat voor Het Nieuwe Werken de vraag centraal: wat wil je als bedrijf en wat is je doel?
HNW is meer dan bedrijfsbreed oranje vloerbedekking
‘Je kunt als bedrijf wel het idee hebben dat je maatregelen van HNW invoert, omdat je mensen thuis laat werken en bedrijfsbreed oranje vloerbedekking legt, maar dat is het niet. HNW draait niet om het geven van een laptop of een iPad. Er moet een gedachte zitten achter de baten die je wilt bereiken.’ En daar mag je als bedrijf best even goed voor gaan zitten, vindt Van Leur. ‘Veel bedrijven grabbelen toch in dezelfde bak cultuurwaarden, waardoor ze allemaal uitkomen op: openheid, eerlijkheid, betrouwbaarheid. Dat is veel te algemeen.’
Tips voor invoering van HNW
• Werk aan een gedragen visie, zowel met de top van de organisatie als met de medewerkers. Stel daarbij de medewerker centraal.
• Stel een business case op. Bepaal vanuit de doelstelling wat de baten van HNW zijn en welke maatregelen genomen moeten worden om die baten te realiseren.
• Kwantifi ceer in de business case de baten die je als organisatie wilt bereiken en de kosten.
• Zet daar eveneens duidelijk in wat de succesfactoren zijn.