Hoe kun je in deze huidige krappe arbeidsmarkt nieuwe en gekwalificeerde medewerkers vinden? Communicatiebureau Viastory sprak over de valkuilen en oplossingen met professor Marise Born, hoogleraar personeelspsychologie aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam.

Zorg vooral voor een sterk imago is het eerste advies van Marise. “Breng in beeld waar je bedrijf voor staat en toets dat ook bij jouw medewerkers voordat je er mee naar buiten gaat.” Reputatie van een merk, loopbaanmogelijkheden, innovatief vermogen, de authenticiteit. Stuk voor stuk aspecten waar sollicitanten naar kijken.

Klanten als ambassadeur

Ook als je branche niet zo goed te boek staat, kun je als individuele werkgever positief opvallen. Marise haalt als voorbeeld de horeca aan. Als je als gast ervaart dat het personeel met plezier werkt en je daar een goede ervaring hebt, zet je wellicht een positieve recensie online. Klanten worden zo ambassadeur.

Open hiring

Verder loont het soms om met gedurfde, innovatieve acties personeel te zoeken. Zo kun je voor ‘open hiring’ kiezen. Het enige wat een kandidaat dan moet meebrengen is voldoende motivatie. Meerdere bedrijven doen dit al succesvol [red]. Ook sociale media en evenementen gebruiken in de werving kan tot succes leiden. Let wel op dat dit een permanente en actuele aanwezigheid vereist aldus Marise.

Creatief werven

Als je dit allemaal op orde hebt, is het zaak met creativiteit te werven. Marise haalt hiervoor een experiment van Saartje Cromheecke aan voor promotie-onderzoek aan de Universiteit van Gent. Een mailing met handgeschreven kaarten leverde behoorlijk meer sollicitatiegesprekken op met beter opgeleide kandidaten dan een actie met e-mail. De onverwachte combinatie van medium en inhoud bleek effectief: vooral werknemers die niet actief naar een nieuwe baan zochten bekeken de kaarten en reageerden.

Niet alleen maar wendbaar en proactief

Ook kun je creatief zijn in je selectieblik. Kijk ook eens naar ‘adaptieven’ in plaats van de gebruikelijke ‘wendbare’ en ‘proactieve’ mensen. Adaptieven zijn immers goed in het leren van nieuwe zaken. Uit onderzoek bljjkt dat deze groep met goede begeleiding echt kan groeien aldus Marise.

‘De focus ligt meestal op wie je wél wil aannemen. Maar kijk ook eens naar wie je niet wil’

En als je dan toch anders gaat zoeken en kijken, kijk dan ook vooral wie je niet wil aannemen. Zo wil je niet iemand met narcistische of machiavellistische karaktertrekken in je bedrijf introduceren. Een vragenlijst gericht op de persoonlijkheid of een assessment via een adviesbureau kunnen daarbij helpen. 

‘Geen losse pols-gesprekjes, dat is heel belangrijk. Een gestructureerde aanpak heeft zijn goede voorspellende kracht bewezen.’

Lees hier verder 8 tips voor succesvol werven | Viastory