Voor ongeveer veertig procent van de afgewezen sollicitanten die wel een bericht van afwijzing krijgen, blijft het onduidelijk waarom ze zijn afgewezen. Ook dit is schadelijk voor het bedrijfsimago volgens Van der Neut.
Leeftijdsdiscriminatie
Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat één op de drie sollicitanten niet wordt aangenomen vanwege zijn leeftijd. Daarnaast is een opmerkelijke uitkomst dat dertien procent van de sollicitanten te horen krijgt dat hij te hoog opgeleid is voor de beoogde functie.
Zo bouwt u een sterk werkgeversimago op
- Zorg dat u goed weet wie u bent als organisatie: wat u doet, wat u wilt et cetera.
- Kijk naar de doelgroep: hoe bewegen ze zich in sociale netwerken, wat doen ze?
- Kijk naar het sociale netwerk: waarvoor leent het zich, wat zijn de eigenschappen, de functionaliteiten, et cetera?
- Kijk naar de concurrentie: wat doen ze, waar zijn ze actief?
- Zorg dat wat u doet aansluit bij uw arbeidsmarktcommunicatie. Is het in lijn met de advertenties, met de banners op internet, en komt uw boodschap in het sociale netwerk tot zijn recht?
Wilt u meer informatie over arbeidsmarktcommunicatie? HRpraktijk organiseert diverse seminars over dit onderwerp: