'Je bent aangenomen. Welkom bij de familie' Dat is het eerste wat sollicitanten horen als ze op gesprek komen bij het Jumbo Filiaal in Rotterdam waar Dirck Slabbekoorn filiaalmanager is. Hij doet dit al 7 jaar. En hij is niet de enige die inmiddels aan open hiring doet. Ook bij La Place zijn de ervaringen zo positief dat ze deze manier van werven nu gaan uitbreiden naar 40 vestigingen door het hele land.

Geen cv, geen motivatiebrief. Ervaring, opleidingsniveau of een verleden: er wordt niet om gevraagd bij het Jumbo Filiaal in Rotterdam|Delfshaven. Zeven jaar geleden is Slabbekoorn rigoureus gestopt met het kiezen tussen mensen. Hij wilde ze niet afwijzen voor hij ze goed en wel kende. “Want wie ben ik om te bepalen dat de ene kandidaat beter is dan de andere? Liep ik niet een heleboel talent mis op die manier? Vanaf dat moment nam ik íedereen aan. Zonder gesprek, zonder kennismaking. ‘Wanneer kan je beginnen’, was de enige vraag die we stelden” zo vertelt Slabbekoorn aan het AD

Eerst aangenomen, dan normen gesteld en afspraken gemaakt

Dat liep in eerste instantie niet helemaal goed. “Nieuwkomers klaagden, wisten niet wat van hen verwacht werd. Wat is dat voor leidinggevende, vroegen ze zich af.” Om structuur te bieden, voerde Slabbekoorn welkomstgesprekken in. Kandidaten krijgen dan uitgelegd dat er drie stappen zijn. De eerste stap is: ‘Je bent aangenomen, welkom bij de familie.’ Hierdoor zijn kandidaten dan al ontspannen omdat ze weten dat ze niet meer afgewezen kunnen worden op basis van hun antwoorden. Stap twee bevat vragen als: ‘Wie ben je als mens, waar ben je goed in, wat vind je spannend? Wat is je gezinssituatie, wat zijn je hobby’s?’ In stap drie worden normen gesteld en afspraken gemaakt. Slabbekoorn: “Ik zeg: je bent van harte welkom, maar we gaan een professionele relatie aan en dit verwachten we van jou op gebied van houding en gedrag. Draag je bedrijfskleding, kom op tijd, wees gemotiveerd. Als die afspraken duidelijk zijn, kun je mensen daar later op aanspreken.”

In het filiaal van Slabbekoorn werken honderdvijftig mensen en als er iemand vertrekt, wordt die vacature direct vervuld. Slabbekoorn heeft dan ook nooit te weinig personeel. “We halen de muren weg die mensen soms om zich heen hebben.”

Duurzame oplossing voor personeelstekort bij La Place

Open hiring is voor de landelijke pionier dus een succes gebleken. Inmiddels werken meerdere bedrijven op deze manier. Zo heeft La Place onlangs na een succesvolle pilot besloten voor 40 locaties open hiring toe te aan passen om nieuwe collega’s te werven. Wil je werken en denk je de baan aan te kunnen? Dan ga je gewoon aan de slag. 

Met Open Hiring snijdt het mes voor La Place aan twee kanten. Ze willen nog meer inzetten op inclusief werkgeverschap en werken aan de groei van hun bedrijf en de medewerkers. “Wij willen sowieso alle mensen een kans geven, maar nu in deze tijd van tekorten is het extra mooi om zo nieuwe collega’s te werven”, zegt horecamanager Astrid van Engelen van La Place in de Designer Outlet in Roermond.

“Het voordeel van werven via open hiring is dat het drempels wegneemt. Mensen die om allerlei verschillende redenen niet meer op vacatures reageren, durven nu weer wel de stap te zetten”, aldus Kitty Adams, projectleider bij Start Foundation, een maatschappelijke organisatie die probeert iedereen aan het werk te krijgen.“Onze ervaring is dat mensen die via dit concept aan het werk gaan vaak extra gemotiveerd zijn. Ook het zelfvertrouwen van mensen zie je groeien. Als werkgever spreek je namelijk je vertrouwen uit aan de persoon die zijn naam op de lijst heeft gezet.”

La Place gaat nu door het hele land meerdere vacatures uitzetten. “We zijn op zoek naar all-round medewerkers. Ze worden eerst ingewerkt op een specifiek onderdeel van het werk en breiden dit verder uit. Afhankelijk van de capaciteiten van de medewerker worden dit een veelvoud van taken of zelfs allemaal. Wanneer mensen denken dit werk aan te kunnen dan gaan ze naar de betreffende vestiging en zetten daar hun naam op de lijst. Ingewikkelder maken we het niet.” aldus Dorieke Looije, manager Social Return Vermaat.