Een ervaren werknemer brengt niet alleen een frisse blik en verse kennis mee, maar ook oude gewoonten en een werkwijze die soms niet past bij de nieuwe werkgever. Dat zeggen onderzoekers van het Fisher College of Business in Ohio op de website management-issues.com.

De wetenschappers ontdekten dat   gewoontes opgedaan in vorige banen maar moeizaam zijn af te leren, ook als de gewoonten niet tot nut zijn voor de nieuwe werkzaamheden. Dit gaat ten koste van de prestaties van de nieuwe ervaren werknemer.

 

Het onderzoek werd gehouden onder achthonderd sollicitanten en werknemers in twee callcentra van een grote Amerikaanse verzekeringsmaatschappij. De onderzoekers namen onder meer kennis en prestaties van de nieuwelingen onder de loep. Deze uitkomsten werden vergeleken met de beoordeling die de werknemers kregen van hun nieuwe leidinggevenden.

 

Begeleiding

Uit het onderzoek bleek dat werkervaring al vrij snel haar positieve invloed op de prestaties van een werknemer verliest. Daarentegen bleken de negatieve eigenschappen opgedaan bij vorige banen veel langer te blijven bestaan.

 

De onderzoekers concluderen hieruit dat zelfs ervaren nieuwe werknemers begeleiding nodig hebben van managers en coaches, om ineffectieve gewoonten af te leren en om ze beter in te passen in de nieuwe bedrijfscultuur.

 

Oude gewoonten blijken moeilijker af te leren dan gedacht, maar de voordelen van werkervaring zijn nog altijd veel groter dan de nadelen, aldus de onderzoekers.