Bent u een iPhone-freak? Een Android-type? Of zweert u toch meer bij een good old Blackberry? Zonder kloeke smartphone is werken in deze tijd een ‘hell of a job’. Privé aangeschaft of van de baas, het speeltje behoort tot de standaarduitrusting van de gemiddelde kantoorwerker. Niet meer voorbehouden aan de elite. En de volgende gadget-hausse is alweer onderweg: de tablet-pc, op de voet gevolgd door de netbook.

Allemaal toys gericht op connectiviteit; anytime, anywhere. De juiste gadgets zijn een extra stimulans voor medewerkers. De belangrijkste reden om mee te gaan in  deze trend is het tevreden houden van het personeel, zo blijkt uit onderzoek in opdracht van BT Benelux door marktonderzoeker IDC onder 250 CIO’s.  Werkgevers lachen in hun vuistje. Medewerkers zijn niet alleen trots op hun mobiele statussymbolen. Ze gaan er ook harder door werken en zijn elk moment van de dag bereikbaar. En omdat iedereen het doet, is het ook breed geaccepteerd. Dit lijkt te mooi om waar te zijn. En zoals zo vaak… dat is ook zo.

Harvard Business School-professor Leslie Perlow stelt in zijn boek ‘Sleeping with Your Smartphone: How to Break the 24-7 Habit and Change the Way You Work’ dat in hyperconnectiviteit ernstige nadelen schuilen. Er zijn steeds meer onderzoeken die bevestigen dat smartphones juist de productiviteit op een negatieve manier beïnvloeden, evenals onze werk-privébalans. Dit probleem wordt in de toekomst alleen maar ernstiger door nog meer en intelligentere ‘mobile toys’ en door de entrée van jonge digitale junkies op de werkvloer. Perlow geeft aan dat productiviteit en creativiteit juist worden bevorderd door voldoende rustmomenten, focus, de mogelijkheid om langer na te denken over vraagstukken en het kunnen inlassen van periodes van vrije tijd. Kortom: alles wat haaks staat op altijd en overal bereikbaar en beschikbaar zijn. Natuurlijk heeft het geen zin om de iPhone en de iPad uit het raam te gooien. Het echte onheil komt niet van de toys. Maar bedrijven die zich laten verleiden tot de gadget-hausse, moeten zich wel realiseren dat ze een verantwoordelijkheid hebben om medewerkers te helpen bij het behalen van voordelen van connectivity, zonder er de slaven van te worden. Zo blijf je Employer of Choice in plaats van employer of Toys.