Beeld: Personio
Employer Branding is meer dan een mooie ‘werken-bij-pagina’ of een flashy vacaturetekst. Het draait om het creëren van een consistent en authentiek verhaal dat de waarden en cultuur van je organisatie vertegenwoordigt. Dit verhaal moet de juiste kandidaten aanspreken en inspireren – kandidaten die niet alleen gekwalificeerd zijn, maar ook perfect passen bij de cultuur van je organisatie. Dergelijke kandidaten noemen we ook wel ‘Impact Hires’.
Bedrijven met een succesvolle Employer Branding zorgen dat een sterke pitch, een duidelijke belofte en een positief sollicitatieproces centraal staan. Deze elementen helpen niet alleen om het juiste talent aan te trekken, maar zorgen er ook voor dat dit talent bij je wil blijven werken. Daarbij straal je met jouw Employer Brand duidelijk uit waar je voor staat en wat je kunt bieden. Hierdoor filter je er als het ware een eerste selectie van potentiële kandidaten uit en trek je écht de kandidaten aan die precies bij jouw bedrijf passen.
Wat maakt jouw Employer Branding effectief?
Bij een doordachte Employer Branding-strategie gaat het niet om de kwantiteit van de sollicitanten, maar om de kwaliteit – het aantrekken van de juiste mensen die écht passen binnen jouw organisatie. Krachtige Employer Branding is gebaseerd op meer dan alleen woorden. Beloftes zijn leuk, maar de bijbehorende acties om deze waar te maken zorgen ervoor dat je kandidaten over de streep trekt.
Employer Branding gaat om het leveren van een consistente ervaring die het hele merk omvat. Creëer een duidelijke waardepropositie: waarom zou iemand voor jouw organisatie willen werken? Zorg ervoor dat deze belofte niet alleen intern duidelijk is, maar ook naar buiten toe effectief wordt gecommuniceerd. Bedrijven als Oatly en Elon Musk’s Tesla hebben hun Employer Branding goed voor elkaar. Bij deze bedrijven staat een persoonlijke en consistente benadering centraal in hun recruitmentstrategie.
Een van de belangrijkste tips om een Impact Hire te werven is de ‘Always Be Hiring’-mindset. De meest succesvolle recruitmentsystemen staan continu aan – en niet enkel wanneer er een urgente vacature is. Neem dit dus mee in het ontwikkelen van jouw Employer Branding strategie.
Zet jouw Employer Branding-strategie om in concrete acties
Hoe kun je ervoor zorgen dat jouw Employer Branding-strategie niet alleen op papier werkt, maar ook in de praktijk? Strategische Employer Branding begint bij het begrijpen van je doelgroep en het aanpassen van je boodschap om deze effectief over te brengen. Dit betekent niet alleen het plaatsen van vacatures, maar ook actief investeren in de candidate experience en het creëren van een wervingsproces dat jouw waarden en cultuur weerspiegelt. Durf anders te zijn en maak recruitment een prioriteit op leiderschapsniveau.
Toptalent aantrekken én behouden
Dit is slechts een tipje van de sluier als het aankomt op Employer Branding. Ben je benieuwd hoe je deze strategieën kunt toepassen binnen jouw organisatie? In de gratis masterclass ‘De kracht van Employer Branding voor effectieve recruitment’ gaan we hier dieper op in.
Deze masterclass biedt je de tools om je bedrijf te positioneren als dé plek waar toptalent wil werken. Onder de deskundige begeleiding van oprichter en CEO van Peoplefinders Irene van Dullink leer je hoe je een onderscheidend werkgeversmerk kunt opbouwen dat niet alleen toptalent aantrekt, maar ook behoudt. Transformeer jouw organisatie en wees de concurrentie een stap voor. Wil je weten hoe? Schrijf je dan in voor onze masterclass!