Met de ambitie om 100.000 woningen per jaar te bouwen, een automatiseringsslag in de industrie te maken en de energietransitie vooruit te helpen, wordt de vraag naar technici de komende jaren alleen maar groter.
Hoe kom je dan toch aan technisch personeel? Vermeer geeft vijf tips.
1. Staar niet blind op functie-eisen
“De luxe om te kiezen uit een batterij van kundige kandidaten, dat zie je in de technische sector niet meer. Als werkgever ben je vaak al blij met een handjevol kandidaten om de vacature überhaupt in te kunnen vullen. Zoek daarom niet naar de perfecte kandidaat die aan al je vacature-eisen voldoet, maar kijk ook naar kandidaten die de functie in kunnen groeien. Een goede sollicitant die nét niet in het plaatje van een vacature past, wil je niet zomaar laten lopen.”
“Bekijk ook of een bepaalde kandidaat misschien een andere functie binnen de organisatie kan vervullen. Door nieuwe werknemers een passende functie te geven en vervolgens te ondersteunen met de juiste begeleiding, kun je de juiste mensen laten doorgroeien en efficiënter posities invullen. Bij Hoppenbrouwers hebben we zo bijvoorbeeld al 250 medewerkers laten doorgroeien of omscholen naar een andere functie dan waar zij oorspronkelijk in zaten.”
2. Investeer in zij-instromers
“Een solide learning & development-strategie zou voor ieder technisch bedrijf onderdeel moeten zijn van het HR-beleid. Dat zorgt er niet alleen voor dat je de kennis en vaardigheden van werknemers up-to-date houdt, maar het verbetert ook de interne mobiliteit, werkplezier en arbeidsproductiviteit.”
“Zo bieden wij medewerkers volop mogelijkheden om zich te ontwikkelen in de Hoppenbrouwers Academy. Hier kunnen medewerkers deelnemen aan een breed scala aan opleidingen en leertrajecten. Hoewel dit vraagt om een aanzienlijke investering, betaalt het zich terug: het aantal opleidingsuren onder medewerkers is dankzij deze initiatieven met 30 procent toegenomen.”
3. Maak je HR-beleid datagedreven
“Gebruik data om inzicht te krijgen in trends en verschillen binnen de organisatie, die je kunnen helpen bij het maken van geïnformeerde beslissingen en richting geven aan je HR-beleid. Een combinatie van data en persoonlijke benadering, zoals het inzetten van HR-adviseurs in al je vestigingen, biedt waardevolle inzichten in wat er leeft onder medewerkers.”
“Hiermee kun je verschillen in tevredenheid, inclusiviteit, groei of prestaties identificeren, regelmatig peilen hoe medewerkers zich voelen en gericht het gesprek aangaan. Door deze aanpak verbeter je niet alleen continu, maar kun je ook innovatiever, wendbaarder en klantgerichter worden, wat uiteindelijk bijdraagt aan een hogere medewerkerstevredenheid en onderscheidend vermogen.”
Tijdens People Analytics en AI 2025 ontdek je hoe je technologische oplossingen kunt inzetten om medewerkers aan te trekken, te ontwikkelen en te behouden. Of je nu een beginner bent of een ervaren professional, deze dag biedt een dynamisch programma vol workshops, kennissessies en inspirerende praktijkvoorbeelden die je zullen helpen de toekomst van werk vorm te geven.
4. Bevorder inclusiviteit
“Werken aan een inclusieve cultuur is essentieel. Het kost tijd, inzet en investering, maar levert je veel op, want je medewerkers worden er gelukkiger en gemotiveerder van. Diversiteit en inclusiviteit worden ook steeds belangrijker bij de keuze voor een werkgever, dus wie er niet in investeert loopt risico talent aan zich voorbij te zien gaan.”
“Bovendien is het belangrijk om je inclusiviteitsbeleid te baseren op data. Gebruik de data vanuit je personeel om de ervaring van inclusiviteit te meten en gericht te verbeteren. Deel daarbij ook de succesverhalen uit je organisatie. Werkgevers aarzelen vaak om over diversiteit en inclusiviteit te communiceren uit angst dat het nooit genoeg is. Door open te zijn over verbeterpunten en behaalde successen, inspireer je zowel je medewerkers als potentiële nieuwe collega’s.”
5. Maak van vertrekkers ambassadeurs
“Bevorder ambassadeurschap onder oud-medewerkers door te investeren in een positieve offboarding-ervaring. Een goed georganiseerde offboarding laat niet alleen een blijvende indruk achter, maar versterkt ook de reputatie van je organisatie. Dit kan bijdragen aan het aantrekken van nieuw talent en aan positieve mond-tot-mondreclame in het netwerk van oud-medewerkers. Denk bijvoorbeeld aan een persoonlijk exitgesprek waarin oprechte aandacht is voor feedback en toekomstambities, een warm afscheid of toegang tot alumni-netwerken op LinkedIn waarmee contact behouden blijft.”
“Zelfs medewerkers die vertrekken kunnen zo ambassadeurs worden van je organisatie, doordat ze hun positieve ervaringen delen en jouw bedrijf blijven aanbevelen binnen hun netwerk waar misschien wel andere interessante technici in zitten. Dit versterkt niet alleen de employer branding, maar zorgt ook voor een groter bereik van je organisatie als aantrekkelijke werkgever.”