Bedrijven die duurzaam opereren zijn optimistischer gestemd ver 2011 dan bedrijven die dit niet doen. Belangrijke trends voor dit jaar zijn sociale innovatie en Het Nieuwe Werken.

Dit blijkt volgens Willem Lageweg, directeur van MVO Nederland, uit een rondgang langs de ruim 1350 bij de organisatie aangesloten bedrijven. “Bedrijven die al wat langer aan de slag zijn met maatschappelijk verantwoord ondernemen, melden dat zij in 2010 gemiddeld beter hebben gepresteerd dan hun branchegenoten.” Zij zijn bovendien optimistisch gestemd over 2011. Deze signalen komen uit alle sectoren.

 

Het Nieuwe Werken

Volgens MVO Nederland gaan voor 2011 verschillende thema’s de trend bepalen: sociale innovatie, ketenverantwoordelijkheid, duurzame innovatie en transparantie & communicatie.

 

Daarvan is de eerste, sociale innovatie, beter samenwerken en Het Nieuwe Werken, in het bedrijfsleven aan een flinke opmars begonnen. De krapper wordende arbeidsmarkt is hierbij een belangrijke aanjager: door een betere inzet en facilitering van medewerkers worden werkgevers aantrekkelijker. Bovendien kan op deze manier veel productiviteitswinst worden geboekt.