Het vinden van de juiste baan – of het aannemen van de juiste werknemer – is een behoorlijke uitdaging. De kans op een slechte match tussen baan en werknemer is namelijk best groot. Veel mensen hebben waarschijnlijk niet eens de juiste baan als gevolg van ongelijke toegang tot vacature-informatie, vooroordelen, de noodzaak van een direct inkomen (of de noodzaak om een positie direct in te vullen) en de inefficiëntie van oude processen. En zo zijn er nog veel meer redenen. Hoe zet je Artificial Intelligence (AI) in zodat de beste match ontstaat?

Kandidaten koppelen aan de juiste baan, is de heilige graal van het HR- en recruitmentvak. Hoe meer data er beschikbaar zijn voor werkzoekenden en werkgevers, hoe groter de kans op een goede match. En wanneer op de juiste wijze ingezet, kan het zelfs menselijke fouten helpen voorkomen. Gegevens uit zoekgedrag, miljoenen cv’s, reviews en andere bronnen worden gebruikt om algoritmes te genereren. Zo is beter te voorspellen welke vacatures het best bij een zoekopdracht passen, zijn zoekresultaten te personaliseren en worden werkzoekenden beschermd tegen irrelevante en frauduleuze activiteiten tijdens hun zoektocht naar een baan.

Drie manieren om AI toe te passen

1. Predict – voorspellen

Het combineren van historische gedragsdata met inzichten in trends op de arbeidsmarkt maakt het koppelen van zoekopdrachten aan specifieke vacatures een stuk eenvoudiger. Achter de schermen kan AI, onder menselijk toezicht, de ervaring van werkzoekenden verbeteren. En terwijl functieomschrijvingen vaak onduidelijk en beperkt zijn, kunnen algoritmes de lege plekken invullen: realistische salarissen inschatten, ongebruikelijke functietitels in kaart brengen en nog veel meer voorspellingen doen om werkzoekenden alleen relevante vacatures te tonen. Dus stel dat iemand zoekt op ‘software-engineer’, dan kan het juiste algoritme ook resultaten tonen voor bijvoorbeeld ‘codeerkoning’.

2. Personalize – personaliseren

Gegevens in cv’s en functieomschrijvingen bevatten vaak veel tekst en weinig structuur, waardoor ze voor computers moeilijk te verwerken zijn. Natural Language Processing (NLP) kan essentiële informatie uit documenten halen, die een persoonlijk beeld schetst van wat een kandidaat zoekt. Ook kan het de eisen van een vacature omzetten in een checklist die het systeem wel kan verwerken. Deze AI-technieken bieden contextuele aanwijzingen om gepersonaliseerde zoekresultaten te bieden, die overeenkomen met de ambities en ervaring van kandidaten.

3. Protect – beschermen

Ook het beschermen van werkzoekenden tegen oplichting en het beveiligen van persoonlijke gegevens is tegenwoordig een vereiste. AI helpt door onbetrouwbare websites en berichten van slechte kwaliteit te identificeren en scams te elimineren.

AI doet méér dan matchen

AI zal geïmplementeerd worden in elk product in de recruitmentbranche. Van advies over de beste vacatures om op te solliciteren of het beste moment om salarisverhoging te vragen tot en met het voorkomen van vooroordelen bij het screenen van kandidaten – AI is essentieel en verandert alles. Cv’s bieden maar een beperkt beeld van werkzoekenden. Met nieuwe technologieën kunnen automatische assessments bepalen hoe goed een kandidaat zal zijn in een functie.

Zo had een groot Europees contactcenter sprekers van zeven verschillende talen nodig op één locatie. De organisatie ontving duizenden sollicitaties per maand, waarvoor telkens een gesprek met een talenspecialist nodig was. De werkgever zette taalvaardigheidstesten in op basis van AI. Nu praten kandidaten als onderdeel van het sollicitatieproces telefonisch zo’n tien minuten met een AI-agent in de betreffende taal. Dit gesprek wordt vervolgens automatisch geanalyseerd op communicatie en spreekvaardigheid – een betere situatie voor zowel kandidaat als werkgever.

Mensen blijven altijd onderdeel van het wervingsproces

AI kan op basis van miljoenen cv’s helpen de beste potentiële kandidaten te selecteren, maar de uiteindelijke beslissing blijft een menselijke.

Niemand zou een huis kopen via Funda zonder het eerst in het echt te hebben gezien. Potentiële kopers moeten nog altijd het huis van binnen bekijken voordat ze kunnen beslissen of ze er willen wonen. AI kan werkzoekenden en werkgevers samenbrengen, maar of het daadwerkelijk een goede match is, blijft een menselijke beslissing. Recruitmenttechnologie op basis van AI geeft recruiters wel meer tijd om die menselijke connectie te maken, vertrouwen te wekken en te inspireren. Zo creëren zij het imago en de loyaliteit die nodig zijn om werknemers aan te trekken en te behouden in deze snel veranderende wereld.