Tegenwoordig zijn niet alleen het salaris en aanverwante arbeidsvoorwaarden belangrijk, men wil werken in een prettige organisatiecultuur waar zij de mogelijkheid hebben om impact te maken. Nu de machtsverhoudingen in het sollicitatieproces zijn veranderd, gebeurt het steeds vaker dat de hiring manager wordt ondervraagd door de sollicitant – in plaats van andersom. Bob van Ginkel, managing director bij recruitmentbureau Robert Walters, vertelt hoe je je hier als hiring manager op voorbereidt.

Dankzij social media en sites als Glassdoor kunnen sollicitanten binnen enkele muisklikken van alles te weten komen over de organisatie, de mensen die er werken en de reputatie die het bedrijf als werkgever heeft opgebouwd. Hiring managers kunnen ervan uitgaan dat de sollicitant uitgebreid online onderzoek heeft gedaan, en moeten dus klaar zijn voor een vragenvuur. 

Anticipeer op de verwachtingen van sollicitanten

Sollicitanten zullen eerder vragen stellen over de functie en de carrièremogelijkheden die je hen kunt bieden, dan over de organisatie zelf. Van Ginkel merkt dat sollicitanten vooral ontwikkelingsmogelijkheden en het kunnen maken van impact belangrijk vinden. “Wat is de invloed van mijn rol op de organisatie? Hoe zal ik een actieve bijdrage leveren aan de omzet? En welke skills heb ik nodig om succesvol te zijn in mijn werk? Dit zijn allemaal vragen waar sollicitanten een antwoord op verwachten.”
Van Ginkel adviseert hiring managers daarom om zich goed te verdiepen in de functieomschrijving en de secundaire arbeidsvoorwaarden: van het takenpakket tot de doorgroeimogelijkheden en het salaris. “Bespreek de functie met het HR-team en vraag hen welke informatie over de organisatie relevant kan zijn voor de sollicitant.”
Behalve vragen over de functie kun je ook persoonlijke vragen verwachten tijdens het gesprek, bijvoorbeeld over je eigen ambities en het verloop van je carrière. Het kan intimiderend zijn om dit soort vragen voorgeschoteld te krijgen. “Praat met HR-managers of recruiters over veelvoorkomende vragen van sollicitanten, en bereid eerlijke antwoorden voor,” adviseert Van Ginkel. “Als je authentiek bent bouw je gemakkelijker een persoonlijke band op met sollicitanten, en schets je een positief beeld van jezelf en de organisatie.”

Stel de juiste vragen

Sollicitanten verwachten dat de hiring manager goed op de hoogte is van hun cv. “Het is belangrijk om oprechte interesse te tonen,” waarschuwt Van Ginkel. “Als je alleen vragen stelt over het cv zal de sollicitant je niet serieus nemen. Stel niet alleen ‘wat’ vragen maar vraag ook naar ‘hoe’ en ‘waarom’. Bereid je goed voor, neem de tijd en doe je best een persoonlijke connectie te maken met de sollicitant. Het moet geen eenzijdig vraaggesprek worden.” Laat de sollicitant zien dat je benieuwd bent naar wat hij kan bijdragen aan de organisatie.

Behoud de controle

Als hiring manager moet je proberen altijd de touwtjes in handen te houden tijdens het sollicitatiegesprek. De beste manier om de controle te behouden is door al van tevoren de agendapunten voor te bereiden. Van Ginkel: “Geef de sollicitant bij aanvang van het gesprek een overzicht van de onderwerpen die aan bod zullen komen, en geef duidelijk aan dat er aan het eind van het gesprek genoeg ruimte is om vragen te stellen. Zo houd jij de controle over het sollicitatiegesprek.”