Dit is de hoogste score in Europa volgens Accountemps, waar het onderzoek verricht werd. Een derde van de ondervraagden zegt altijd de referenties te controleren en 57 procent spreekt met oud-collega’s en voormalige managers of bekijkt de pagina van een interessante kandidaat op zakelijke online netwerken. Slechts 13 procent controleert geen referenties.
Van invloed ondanks kwalificaties
Zelfs wanneer een kandidaat goed gekwalificeerd is kunnen sociale netwerken invloed uitoefenen op het besluit van managers. Als hierop negatieve of gênante informatie of foto’s staan besluit 36 procent van de ondervraagden de kandidaat niet aan te nemen.
Sociale netwerken
Het onderzoek is verricht onder meer dan 2.500 HR, financiële en algemene managers in elf landen. Volgens Barbara Kollée van Accountemps maakt het onderzoek duidelijk dat het nuttig is om sociale netwerken representatief en up-to-date te houden. De meerderheid van de managers bekijkt deze en oordeelt snel. 48 procent van de ondervraagden zegt wel eerst een reactie van de kandidaat te willen op de informatie van de sociale netwerken voor ze tot een besluit komen.