‘Natuurlijk’, zeg jij dan en vervolgens worden de archieven opengetrokken, wordt de oude vacaturetekst afgestoft en je plaatst deze op de website. Terwijl je op de button klikt om de vacature te publiceren, denk je nog: ‘Hopelijk ziet de doelgroep het…’. Jouw twijfel wordt na twee weken bevestigd. Er is geen enkele kandidaat op afgekomen. Jammer zeg! ‘Misschien moet ik toch maar eens aan de slag met social media’. Maar ja, hoe dan?!
In deze blogpost geef ik je vijf tips over hoe je social media kunt inzetten om nieuwe mensen te werven.
1. Terug naar de basis en eerst praten met de doelgroep
Wanneer je social media gaat inzetten dan is het belangrijk om niet zomaar iets te doen op basis van aannames. Hoe weet jij als HR-specialist bijvoorbeeld wat een werkzoekende monteur wil lezen, horen en zien? Dat is lastig, toch? Wanneer een manager naar je toe komt met een wensenlijstje waar je U tegen zegt, dan is het jouw taak als HR-verantwoordelijke om (samen met de recruiter) te gaan praten met de doelgroep. Kortom: voer maar eens een gesprekje met de doelgroep zelf en vraag hen de hemd van het lijf. Maak daarvan candidate persona’s (en nee, dat hoeft niet stigmatiserend te zijn). Daarnaast voer je ook een intakegesprek met de manager zelf, want er kunnen 1.001 zaken zijn waarom iemand wel of niet past. Tip 1 is dus praten. Praten met de doelgroep om erachter te komen welke boodschap jij gaat plaatsen op Facebook, Instagram of andere social media.
2. Content is koning
Stel je voor: jij zoekt een nieuwe baan maar je bent niet heel actief op zoek naar werk. Alleen als die ene toffe baan voorbijkomt bij een MKB-bedrijf van max. 750 medewerkers in de techniek dan sla je aan. Anyway: je scrolt door je timeline op Facebook of Instagram. Na die foto van de nieuwe hond van de buren verschijnt daar plotseling een advertentie. ‘HR-adviseur gezocht voor technisch MKB-bedrijf’ staat er. Het beeld erbij zegt al meer dan 1.000 woorden. Je ziet een HR-adviseur met een veiligheidshelm tussen twee indrukwekkende machines. Wauw! Dat is precies wat jij zoekt. Klikken met die dikke duim op de ‘lees verder’ button en solliciteren. In dit geval was content absoluut koning. Wanneer je tip 1 structureel toepast bij iedere vacature dan zul je zien dat je input krijgt vanuit de doelgroep. Deze input kun je weer gebruiken voor je content en dat zorgt weer voor online interactie. Besteed genoeg aandacht aan de tekstuele en visuele content en doe vooral niets op basis van aannames.
3. Hou het kort en relevant
Less is more. Als bij jou in de organisatie het idee is ontstaan om bijvoorbeeld een bedrijfsvideo te maken, maak er dan geen Steven Spielbergfilm van. Doorgaans is 15 tot 30 seconden video al lang genoeg om je punt te maken op social media. De lange video met meer diepgang plaats je maar op je Werken Bij-site.
Daarnaast is het raadzaam om ook hier weer de doelgroep aan het woord te laten en niet de directeur. Ja, je kunt de directeur wel aan het woord laten, maar dan moet je ook een nieuwe directeur zoeken (nadenkertje…). Ook deze input kun je weer uit de gesprekken met de doelgroep halen. Recruitmentmarketing en arbeidsmarktcommunicatie zijn geen hogere wiskunde en hoeven niet ingewikkeld te zijn.
4. Welk kanaal voor welke doelgroep
Wanneer je een schoonmaker, productiemedewerker of verpleeghulp (niveau 2) zoekt, dan bereik je weinig effect als je op LinkedIn gaat werven. Het wordt een beetje cliché, maar vraag uit bij je doelgroep op welke kanalen zij het meest actief zijn. Onderzoek online wat de focus is van het desbetreffende kanaal of huur een specialist in die dit voor je onderzoekt. Wanneer ik zelf aan de slag ga voor technische bedrijven die productiemedewerkers zonder diploma zoeken, dan ga ik de werkvloer op en vraag ik tien productiemedewerkers welke social media apps zij op hun telefoon hebben en gebruiken. De doelgroep zal het wel weten, toch? Jij denkt dat misschien dat je moet adverteren op TikTok, maar als 9 van de 10 mensen zeggen dat ze nog steeds 2 uur per dag op Facebook zitten, dan zou ik daar mijn geld op inzetten.
5. Analyseren en monitoren
Als je dan een coole advertentie hebt uitgezet op Instagram en je hebt er een budget aangehangen van 250 euro dan ga je natuurlijk wel kijken of dit geld een beetje goed wordt besteed. Dit is best belangrijk, want zonder de advertentie te analyseren en eventueel bij te sturen, kan je geld opgaan aan niets. Zoek de samenwerking met een marketeer binnen jouw organisatie of huur een externe specialist in. Doorgaans is dit trouwens veel goedkoper dan het inhuren van een intermediair.