Een verrassende en onconventionele manier van werven is een bepalende factor voor het aantrekken van talent. Randvoorwaarde voor succes is dat de werving authentiek is en aansluit bij de identiteit van het bedrijf. Dit blijkt uit de HR Directors Breakfast Meeting ‘The Future of Employer branding’ van Michael Page.

Volgens de 30 aanwezige HR-directeuren is gezien de naderende krapte op de Nederlandse arbeidsmarkt, investeren en werken aan het Employer brand steeds belangrijker geworden in ‘the war for talent’. Tijdens de bijeenkomst werd duidelijk dat er een brede variëteit is om dit in de praktijk toe te passen.

 

Boeien, binden en behouden

Volgens spreker Geert-Jan Waasdorp, auteur van het boek ‘Bouwen aan Het Nieuwe Employer Brand’ en oprichter van de Intelligence Group, gaat Employer branding niet langer meer om grote campagnes en een hoge plek in de werkgeverslijstjes en externe campagnes. “Bij Employer Branding draait alles om het communiceren van de bedrijfscultuur, waarbij authenticiteit voorop staat. In de praktijk blijkt dat bedrijven die hun werknemers op verrassende wijze weten te boeien, te binden en te behouden, goed scoren bij sollicitanten. Organisaties met een verrassende en onderscheidende bedrijfscultuur kunnen dit gebruiken als kapstok voor hun arbeidsmarktcommunicatie en hiermee hun voordeel doen op de arbeidsmarkt,” aldus Waasdorp.

 

Kieskeurig

Nicolas Vermersch, Managing Director bij Michael Page Nederland, beaamt het belang van Employer branding voor het aantrekken van talent. “Interne bedrijfscultuur en persoonlijke groei zijn in toenemende mate bepalend bij de keuze van een baan. We zien in onze praktijk dat bedrijven die hiermee actief bezig zijn en dit goed communiceren, op meer aandacht van kandidaten kunnen rekenenˮ, aldus Vermersch. “Een ander voordeel voor bedrijven is dat werknemers van een bedrijf met een sterk werkgeversmerk, zelf potentiële kandidaten aandragen bij hun werkgever. Omdat deze kandidaten via het ‘informele’ netwerk zijn geworven, heeft er al een soort eerste screening plaats gevonden. Dit resulteert vaak in een hogere kwaliteit en betrokkenheid van sollicitanten”.

 

Olympische spelen

 

Tijdens de bijeenkomst gaven panelleden Tjerk Jansen, HR Director Workforce Management and Development van Atos, Maurits Derksen, Directeur HRM bij Alliander en Anja de Bree, HR-directeur bij Tele2 Nederland een toelichting op hoe zij Employer branding toepassen. “ is een belangrijk aspect van onze Employer branding”, aldus Tjerk Jansen. “Het partnerschap van Atos met het IOC ten behoeve van de IT voor de Olympische spelen is hier een goed voorbeeld van. De complexiteit in technologie en het hiervoor noodzakelijke organisatievermogen is dusdanig onderscheidend, dat dit zowel richting IT-studenten als directieleden van multinationals zeer aansprekend werkt.”

 

Terug naar het kind

Maurits Derksen benadrukte dat het belangrijk is om niet af te wachten op de arbeidsmarkt. “Het is belangrijk om terug de keten in te gaan, naar het “onderwijsveld. Daar kom je immers al jaren eerder met het jonge kind in ontwikkeling, in verbinding. Het is ook al op dat moment, dat je als werkgever moet investeren (letterlijk en figuurlijk) om kinderen de goede keuzes te laten maken en gevoel te geven wat er in de wereld te koop is. Alliander doet dit onder andere met het Bonny & Blitz programma, een lesprogramma voor lagere scholen over energie en samenleving”, aldus Derksen.

 

Uitdager

Volgens Anja de Bree, ontstaat een sterk werkgeversmerk vooral als je Employer branding authentiek is en aansluit bij de identiteit van je organisatie. “Tele2 heeft sinds haar oprichting 15 jaar geleden een naam verworven als uitdager van de gevestigde orde. Deze rol als challenger spreekt mensen aan en vertaalt zich terug in een bedrijfscultuur die vraagt om vooruitstrevendheid, energie en passie, waarden die belangrijke criteria vormen bij onze wervingsactiviteiten”, aldus de Bree.