“De focus ligt nu nog te vaak op het vergroten van het aantal vrouwen in de top, terwijl diversiteit veel meer omvat,” aldus Roland Berger van Strategy Consultants naar aanleiding van een onderzoek onder 70 wereldwijde bedrijven. Volgens Berger moet er ook gekeken worden naar de competenties en de manier van werken van het personeel.
Bedrijven met veel diversiteit in het personeelsbestand presteren volgens het onderzoek beter dan hun concurrenten. Deze bedrijven zijn tot bijna 70 procent meer winstgevend dan minder diverse ondernemingen. Ze weten daarnaast een hoger rendement te realiseren op het eigen vermogen (35 procent) en voor hun aandeelhouders (34 procent). Diversiteit binnen een organisatie wordt hierbij niet alleen bepaald door het geslacht, de leeftijd of etniciteit van de werknemers.
Strategisch onderwerp
“Diversiteit wordt door veel organisaties nog steeds gezien als een klein onderdeel dat bij HR thuis hoort. Het tegendeel is waar. Diversiteit is een strategisch onderwerp dat op de agenda van de CEO thuis hoort,” zegt Jan-Pieter Ebben, project manager bij Roland Berger.
“Diversiteit verhoogt de verkoopcijfers, het draagt bij aan het vergroten van het aandeel in de wereldwijde markten die zelf ook zeer divers zijn. Daarnaast vergroot het de betrokkenheid van de werknemers en wordt het bedrijf positief gewaardeerd door werknemers en aandeelhouders. Dit helpt vervolgens bij het aantrekken en behouden van het steeds schaarser wordend talent.”