Finance detacheerder Fincade draait het sollicitatieproces om en gaat solliciteren bij potentiële collega’s. Letterlijk. In haar communicatie richt zij zich met een motivatie en een curriculum vitae tot werkzoekenden voor wie ze graag aan de slag gaan. Daarnaast solliciteren zij zelfs bij mogelijke nieuwe collega’s op locatie.

Directeur Marco de Ruiter van Fincade “We hebben nu te maken met een werknemersmarkt waarin organisaties strijden om de gunst van potentiële nieuwe collega’s. Er zijn meer banen dan vacatures en werkzoekenden ontvangen meerdere aanbiedingen waaruit ze kunnen kiezen. Daarbij ontstaat ook vaak onzekerheid, waar moet je voor kiezen?

Ondanks het feit dat we te maken hebben met een werknemersmarkt, communiceren organisaties nog steeds alsof het een werkgeversmarkt is. ‘Wij hebben een vacature, dit ga je doen en hier moet je aan voldoen. Kom alsjeblieft solliciteren’. En dan wachten maar. En om mensen te bereiken en bewegen wordt er nog meer geadverteerd en worden arbeidsvoorwaarden aantrekkelijker gemaakt.”

Nadruk ligt op wat werkgever te bieden heeft

Per 12 april 2022 start Fincade daarom met haar nieuwe campagne. “Omdat we ons realiseren dat wij keihard voor onze mensen moeten werken. Om ze op te leiden, te begeleiden en mooie opdrachten te laten doen bij aantrekkelijke bedrijven. Zij gaan aan de slag als finance professional, maar wij werken voor hén! Dus waarom solliciteren we dan niet bij hén? Door dat te doen ligt de nadruk veel meer op wat wij hen te bieden hebben. Die duidelijkheid helpt hen bij het maken van de juiste keuze voor hun een ‘werkpartner’, in ons geval hun Finance Career Developer.”