Human capital wordt de belangrijkste productiefactor van de toekomst. Kennis gaat een steeds grotere rol spelen en wie wil groeien als bedrijf moet daar nu al op inspelen. Zelf talent opleiden en kijken over de landsgrenzen is daarbij noodzakelijk. Ook zichtbaarheid op internet en goede employer branding via onder andere social media zijn cruciaal in deze war for talent. Dit zijn enkele uitspraken die werden gedaan op het Monster Year Event van Monsterboard. Een overzicht van de highlights.

Bedrijven moeten verder kijken dan Europa

Het economisch machtscentrum verplaatst zich steeds meer van Europa naar de opkomende economieën in landen als Brazilië, Rusland, India en China. Daar wordt straks het geld verdiend. Dat stelt Willem Vermeend, oud-minister van SZW en momenteel als commissaris en internetondernemer actief in vele bedrijven over de wereld. Bedrijven moeten daar nu op inspelen door personeel aan te trekken dat verder kijkt dan Europa. En dat de taal spreekt van het desbetreffende land. Want met Engels alleen red je het niet. Think global, act local. Waarom niet nu al Chineessprekende werknemers in huis halen, vraagt Vermeend zich af. In een debatsessie werd vervolgens gediscussieerd over de voor- en nadelen van internationaal werven. Het zou te veel kosten en te weinig opleveren, beweerde de ene groep, terwijl anderen vonden dat je nu eenmaal niet kan groeien als je niet de juiste mensen hebt.

Als je niet op internet wordt gevonden, besta je niet

De digitalisering van de samenleving is spectaculair, beweert Vermeend ook. Als je als bedrijf niet gevonden wordt op internet, besta je gewoon niet. Dat kost omzet. Je moet 24 uur per dag gevonden worden. En 24 uur per dag aantrekkelijk worden gevonden. Zorg dat je website op orde is volgens de modernste technologieën. En denk aan mobiel, want straks verloopt het merendeel van het internetverkeer via mobiel. Hoe belangrijk een goede website is, liet ook Enexis zien in een businesscase. Zij wonnen dit jaar de Digitaal Werven Award voor hun nieuwe wervingssite waarmee ze twee keer zoveel visits kregen en 35 procent meer sollicitaties. Door te richten op een SEO-vriendelijke website die vertelt over de cultuur van het bedrijf, de inhoud van de functies en tevens de dialoog met de bezoeker aangaat, wisten ze dit resultaat te bereiken.

Recruiter moet digital expert zijn

Dit stelt Jonathan Campbell, internationaal expert in Digital Recruitment. Onder digital recruitment worden alle digitale kanalen verstaan die een recruiter tot zijn beschikking heeft om kandidaten te vinden. Naast vacaturesites zijn dat bv nichestites, bedrijvensites, zoekmachines en natuurlijk Social Media. Het gaat om de juiste mix. Wat al deze kanalen met elkaar gemeen hebben is dat ze meetbaar zijn. Een eigenschap die cruciaal is bij het maken van een goede recruitmentstrategie. Het ene kanaal is niet per definitie beter dan het andere en veelal zet je een combinatie van meerdere in. Het gaat erom dat je als recruiter begrijpt welke functies de verschillende kanalen hebben en wat ze kunnen betekenen voor jouw bedrijf. Campbell ziet Social Media als een marketingtool en database waar geen bedrijf omheen kan. Het biedt een wereld aan kansen, waarvan vele zelfs tegen relatief lage kosten. Zorg om te beginnen dat je zichtbaar bent. Want zelfs een laag niveau van awareness zorgt al voor een like-factor. Verder is het belangrijk bij de communicatie om te weten welk kanaal je inzet om kandidaten te gebruiken. Doe onderzoek naar je doelgroep welk kanaal het beste is om hen te bereiken.

Innovatie is de motor van elk bedrijf

Vermeend stelt ook dat bedrijven alleen overleven als ze voortdurend vernieuwen. Dat geldt voor alle bedrijven, want innovatie heeft niet alleen met technologie te maken, maar ook met diensten. Warren Hammond, CEO van Monster Benelux, onderschrijft deze stelling. De noodzaak van verbetering is een constante volgens hem. Of het nu slecht met de economie gaat of goed, altijd moet je de snelheid, de kwaliteit en de kosten van een proces proberen te verbeteren.

Geen leiders meer, maar inspirerende aanvoerders

Wie wil innoveren en in wil spelen op de digitalisering zal de nieuwe internetgeneratie moeten binnenhalen. Maar daarvoor moet je wel anders denken als organisatie, stelt Vermeend. De nieuwe generatie wil zich kunnen ontwikkelen, wil dat privé en zakelijk door elkaar kunnen lopen en heeft een broertje dood aan hiërarchische leiders. Vermeend gelooft meer in inspirerende aanvoerders die de medewerkers stimuleren. Zelf voortdurend investeren in deze nieuwe werknemers wordt de trend. Bang dat ze daarna gratis de deur uitlopen is Vermeend niet. “Geef ze aandelen. Mijn ervaring is dat ze dat vaak leuker vinden dan een hoog salaris.”