In de arbeidsmarkt van de toekomst investeren werkgevers blijvend in hun relaties met potentiële, huidige en ex-medewerkers. HR en de afdeling communicatie van een bedrijf moeten daarom steeds meer als intermediair fungeren tussen werkgevers en de potentiële, huidige en ex-medewerkers.

Dat is althans de visie van Marcel van der Haas, directeur en eigenaar van TMP Worldwide. Wil je als werkgever aantrekkelijk zijn en blijven dan dan moet je volgens hem een constante open dialoog aangaan, extern en intern, afgestemd op ieders persoonlijke wensen en behoeftes. En dat vraagt om flexibiliteit en innoverend vermogen. Van der Haas: “De dialoog tussen werknemer en werkgever wordt met de komst van generatie Y digitaler, multimedialer en gedifferentieerder. Met een belangrijke rol voor communities, social networks, social events, games, virtuele omgevingen en zoekmachines.”

 

Wederzijdse belangen

Om met name niet-actief zoekenden te bereiken en omdat de grenzen tussen werk en privé steeds meer vervagen, vindt deze dialoog ook steeds meer in het ‘gewone’ leven plaats. Van der Haas: “HR krijgt hierdoor meer en meer een regisserende, coördinerende en faciliterende rol. Dit vraagt om een kanteling in het huidige denken. HR en de afdeling communicatie van een bedrijf gaan steeds meer als intermediair fungeren tussen werkgevers en de potentiële, huidige en ex-medewerkers. Dit betekent denken en werken vanuit wederzijdse belangen. Om uiteindelijk daarmee de doelstellingen van de opdrachtgever, de organisatie, op lange termijn het beste te kunnen bedienen.”

 

Meer weten over de veranderende rol van HR en hoe daar op in te spelen? Op de HRpraktijk Dag op 20 mei houdt Van der Haas een plenaire sessie over ‘Arbeidsmarktcommunicatie anno 2010’. Ga naar www.hrpraktijkdag.nl voor meer informatie en om u aan te melden.